Παρακολουθώντας το La Haine πριν από σχεδόν 30 χρόνια, υπήρχε μια αίσθηση του αδυσώπητου για τη βία στα γαλλικά προάστια. Η ασπρόμαυρη ταινία του Γάλλου σκηνοθέτη Mathieu Kassovitz, που έχει αναγνωριστεί από τους κριτικούς, ξεκινά με εικόνες βίντεο από ειδησεογραφικά πλάνα αστικών ταραχών. Στη συνέχεια, η ταινία ακολουθεί τρεις φίλους — τον Hubert, τον Vinz και τον Saïd — κατά τη διάρκεια 24 ωρών σε έναν κόσμο αστυνομικής βίας. Τελειώνει με τη δολοφονία ενός από τους νεαρούς από έναν αστυνομικό.

Η ταινία χρησίμευσε ως αποκάλυψη για τη ζοφερή πραγματικότητα της ζωής σε αυτό που οι Γάλλοι αποκαλούν “banlieue” – τα στερημένα προάστια με τα στεγαστικά έργα – και προκάλεσε θύελλα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1995. Ο Kassovitz κέρδισε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας και η ταινία απέκτησε κύματα λατρείας στη Γαλλία και σε όλο τον κόσμο.

Τώρα, ο Kassovitz και ο θεατρικός σκηνοθέτης Serge Denoncourt δίνουν νέα πνοή στην ιστορία προσαρμόζοντάς την σε ένα θεατρικό μιούζικαλ χιπ-χοπ, που κάνει πρεμιέρα στο Παρίσι αυτόν τον μήνα. Το μήνυμα της ταινίας παραμένει επίκαιρο όσο ποτέ μετά τον τραγικό πυροβολισμό του Nahel Merzouk από την αστυνομία το 2023, ενός 17χρονου βορειοαφρικανικής καταγωγής, που πυροδότησε ταραχές σε όλη τη χώρα και εξαπέλυσε οργή για την αστυνομική βία. «Ναι, ξέρουμε γιατί το κάνουμε αυτό», είπε ο Kassovitz, αναλογιζόμενος τη δολοφονία του Nahel. «Είναι για αυτόν. Είναι για όλα τα θύματα που υπέστησαν τέτοιου είδους βία μετά από τόσα χρόνια».

Ο Kassovitz και η ομάδα του πέρασαν μήνες ταξιδεύοντας σε όλη τη Γαλλία για να βρουν τους κατάλληλους ηθοποιούς για τη δουλειά. Πιστεύει ότι τα ανερχόμενα αστέρια Aliyou Diop, Samy Belkessa και Alexander Ferrario είναι ιδανικά για να αναδημιουργήσουν τη χημεία της ταινίας στη σκηνή. «Υπάρχει πολλή αγάπη στο “hood”», είπε ο Diop, ο οποίος κατάγεται από μια εργατική γειτονιά στο λιμάνι της Χάβρης. «Διαφορετικά, όλοι θα πυροβολούσαμε ο ένας τον άλλο. Στην ταινία βλέπετε τρεις φίλους που ζουν σε ένα περίπλοκο πλαίσιο, και ξεχνάς το πλαίσιο καθώς βλέπεις την ταινία. Καταφέρνουν να μας κάνουν να το ξεχάσουμε. Γι’ αυτό μου αρέσουν τόσο πολύ. Γελάνε, γελάνε μέσα στη μιζέρια τους».

Για τον Kassovitz, η διαφορά μεταξύ της ταινίας και της παράστασης είναι ότι δεν υπάρχει λόγος να προειδοποιούμε τον κόσμο ότι πρόκειται για παιδιά από τα προάστια. «Πριν από τριάντα χρόνια κανείς δεν τα ήξερε, οπότε έπρεπε να κάνουμε μια ταινία για να τα συστήσουμε στους πολιτισμένους Γάλλους», είπε.

Η σκηνική προσαρμογή του La Haine κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο στο La Seine Musicale στο Παρίσι, πριν ξεκινήσει μια περιοδεία σε όλη τη Γαλλία, με στάσεις σε πόλεις όπως η Μασσαλία, η Λυών, η Ντιζόν και η Ρεν.

Πηγή: Euronews

[mc4wp_form id="278"]