Όταν τα παιδιά δεν μπορούν να πάνε σχολείο επειδή είναι άρρωστα, συνήθως δεν εξουθενώνονται μόνο από την ασθένεια. Ο αποχωρισμός της τάξης και τους φίλους τους είναι ένας παράγοντας που τα επιβαρύνει. Για τους νέους που υποβάλλονται σε μακροχρόνια θεραπεία ή παλεύουν με θέματα ψυχικής υγείας, η νορβηγική εταιρεία No Isolation ανέπτυξε το ρομπότ AV1, το οποίο μπορεί να πάρει τη θέση ενός παιδιού στην τάξη, λειτουργώντας ως τα μάτια, τα αυτιά και η φωνή του και βοηθώντας το να παραμείνει συνδεδεμένο με τους συμμαθητές του.
Το AV1 μοιάζει με μια κενή, απλουστευμένη εκδοχή ενός ανθρώπινου κεφαλιού και κορμού. Μπορεί να περιστραφεί κατά 360 μοίρες και είναι εξοπλισμένο με κάμερα, μικρόφωνο και ηχείο. Οι εκπαιδευτικοί το τοποθετούν σε ένα θρανίο της τάξης και ο μαθητής το ελέγχει εξ αποστάσεως χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή, για την οποία του δίνεται ένας μοναδικός κωδικός πρόσβασης.
«Μπορούν να πατήσουν ή να σύρουν το δάχτυλό τους γύρω από την οθόνη για να δουν διαφορετικές γωνίες της αίθουσας», δήλωσε η Florence Salisbury, διευθύντρια μάρκετινγκ της εταιρείας. Ο μαθητής μπορεί να μιλήσει στον καθηγητή ή στους συμμαθητές του μέσω του ηχείου, ενώ η εφαρμογή διαθέτει την επιλογή «σήκωσε το χέρι» που κάνει ένα φως να αναβοσβήνει στο κεφάλι του ρομπότ. Μπορούν επίσης να επιλέξουν emojis που εμφανίζονται στα μάτια του ρομπότ. Ο Salisbury λέει ότι υπάρχουν 3.000 ενεργές μονάδες AV1 σε 17 χώρες, κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, οι οποίες έχουν πάνω από 1.000 από τα ρομπότ σε λειτουργία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα σχολεία μπορούν να νοικιάσουν το AV1 για περίπου 150 λίρες (200 δολάρια) το μήνα ή να επιλέξουν την εφάπαξ αγορά για 3.700 λίρες (λίγο κάτω από 4.960 δολάρια), με ένα πρόσθετο πακέτο υπηρεσιών αξίας 780 λιρών (περίπου 1.045 δολάρια) ετησίως.
Ο Salisbury λέει ότι ίσως το μεγαλύτερο όφελος του ρομπότ είναι η ικανότητά του να διατηρεί κοινωνικούς δεσμούς. Μοιράστηκε την ιστορία ενός 15χρονου μαθητή στο Warwickshire της Αγγλίας, που χρησιμοποιεί το AV1 και του οποίου οι φίλοι παίρνουν το ρομπότ μαζί τους για φαγητό, διατηρώντας τον στον κοινωνικό τους κύκλο. «Κατά τη διάρκεια μιας μακράς απουσίας, όπου οι συμμαθητές μπορεί να μην δουν τον φίλο τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτή η σύνδεση με το σχολείο γίνεται πραγματικά μια σανίδα σωτηρίας για αυτόν τον μαθητή, ειδικά για όσους έχουν κάποια ιατρική πάθηση», δήλωσε η Salisbury. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες κυβερνητικές στατιστικές, πάνω από το 19% των μαθητών στην Αγγλία απουσίαζανσταθερά από το σχολείο το φθινόπωρο του 2023/24, το 7,8% μόνο λόγω ασθένειας, ποσοστό που είναι υψηλότερο από τα προ της πανδημίας επίπεδα.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid, η εξ αποστάσεως μάθηση έγινε ο κανόνας, αλλά καθώς οι μαθητές επέστρεψαν στο σχολείο, για πολλούς δεν είναι πλέον επιλογή. Το AV1 ξεκίνησε πριν από την πανδημία, αλλά ορισμένα σχολεία έχουν αναφέρει ότι χρησιμοποιούν τα ρομπότ για να βοηθήσουν τους μαθητές που δυσκολεύονται να επανενταχθούν στο περιβάλλον της τάξης.
«Κάνουν το παιδί σημαντικό»
Το Chartwell Cancer Trust του Ηνωμένου Βασιλείου διαθέτει 25 ρομπότ AV1 που παρέχει σε παιδιά με σοβαρές ασθένειες. Ο ιδρυτικός διαχειριστής Michael Douglas δήλωσε στο CNN ότι τα ρομπότ επιτρέπουν στα παιδιά να ασχολούνται με την εκπαίδευσή τους ακόμη και όταν βρίσκονται σε εντατική θεραπεία. «Αγαπιούνται από τους γονείς και κάνουν πραγματική διαφορά», δήλωσε. «Κάνουν το παιδί σημαντικό».
Παραδέχτηκε όμως ότι μπορεί να υπάρξουν διοικητικές προκλήσεις γύρω από τη χρήση τους και ότι «η γραφειοκρατία μπορεί να είναι ένα πραγματικό ζήτημα» όταν προσπαθεί κανείς να εισάγει το σύστημα AV1 σε σχολεία ή νοσοκομεία. Πρόσθεσε ότι ορισμένα σχολεία μπορεί επίσης να δυσκολεύονται να διατηρήσουν την απαραίτητη τεχνική υποδομή για απρόσκοπτη λειτουργία, λόγω αδύναμου Wi-Fi ή σκοτεινών σημείων με σήμα κινητής τηλεφωνίας.
Τεχνική κατάρτιση
Τον Ιούνιο, έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Digital Health, η οποία εξέτασε τη χρήση του AV1 στη Γερμανία και του ρομπότ avatar OriHime στην Ιαπωνία, διαπίστωσε ότι οι τεχνολογίες «έχουν μεγάλες δυνατότητες για τα παιδιά να παραμείνουν κοινωνικά και εκπαιδευτικά συνδεδεμένα». Ωστόσο, πρόσθεσε ότι υπάρχει ανάγκη να δημιουργηθούν δομές για να δοθεί ισότιμη πρόσβαση στις τεχνολογίες avatar και ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες για τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τις τεχνικές και κοινωνικές πτυχές των ρομπότ είναι σημαντικές για την επιτυχή εφαρμογή.
Τον περασμένο Αύγουστο, η No Isolation κυκλοφόρησε την AV1 Academy, μια βιβλιοθήκη εκπαιδευτικού υλικού και πόρων με στόχο τη βελτίωση της χρηστικότητας του ρομπότ. Σύμφωνα με τον Salisbury, το AV1 έχει σχεδιαστεί με ισχυρά χαρακτηριστικά προστασίας της ιδιωτικής ζωής. Δεν συλλέγονται προσωπικά δεδομένα και η εφαρμογή αποτρέπει τα στιγμιότυπα οθόνης ή τις καταγραφές. Η κρυπτογράφηση διασφαλίζει τη ζωντανή ροή και μόνο μία συσκευή μπορεί να συνδεθεί κάθε φορά, ενώ το κεφάλι και τα μάτια του ρομπότ ανάβουν για να σηματοδοτήσουν την ενεργή χρήση.
Υπάρχουν και άλλα ρομπότ avatar στην αγορά και ορισμένα, όπως το VGo και το Buddy, έχουν ρόδες και μπορούν να μετακινούνται στο σχολείο ή στο χώρο εργασίας, ενώ άλλα έχουν οθόνη που δείχνει το πρόσωπο του χρήστη. Ο Salisbury δήλωσε ότι το να μην έχει ρόδες είναι πιο πρακτικό για το AV1, και με βάρος περίπου 1 κιλό, το ρομπότ είναι εύκολο για τους καθηγητές ή τους μαθητές να μετακινηθούν μεταξύ των τάξεων σε ένα προσαρμοσμένο σακίδιο πλάτης.
Πρόσθεσε ότι η απουσία οθόνης που δείχνει το πρόσωπο του παιδιού μπορεί, επίσης, να αποτελέσει πλεονέκτημα. «Η αφαίρεση αυτής της πίεσης να είναι κανείς στην κάμερα, όπως έχουμε δει, αυξάνει την πιθανότητα το ρομπότ να χρησιμοποιηθεί για μαθητές με συναισθηματική αποφυγή του σχολείου», δήλωσε η Salisbury.
Πηγή: Pride / CNN