Τα παιδιά στη Σουηδία θα ξεκινούν το σχολείο σε ηλικία έξι ετών από το 2028, έναν χρόνο νωρίτερα από ό,τι σήμερα, σε μια γενική αναθεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας που σηματοδοτεί τη μετάβαση από τη διδασκαλία που βασίζεται στο παιχνίδι για τα μικρότερα παιδιά.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδια για την αντικατάσταση ενός υποχρεωτικού προσχολικού έτους για εξάχρονα, γνωστό ως förskoleklass, με ένα επιπλέον έτος στο grundskola (δημοτικό σχολείο). Η κεντροδεξιά κυβέρνηση συνασπισμού, με επικεφαλής τους Μετριοπαθείς και υποστηριζόμενη από τους ακροδεξιούς Σουηδούς Δημοκρατικούς, ανακοίνωσε το σχέδιο πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2025, που αναμένεται σήμερα, ημέρα Πέμπτη. Το σχέδιο χρονολογείται από την προηγούμενη κυβέρνηση και υποστηρίζεται επίσης από τους αριστερούς Σοσιαλδημοκράτες.

Ο υπουργός Παιδείας, Johan Pehrson, είπε ότι «το σχολείο πρέπει να επιστρέψει στα βασικά» και πρόσθεσε ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην πρώιμη εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής, καθώς και στα μαθηματικά. «Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει τους μαθητές να έχουν καλύτερες ευκαιρίες να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή και το μέτρημα και να επιτύχουν τους στόχους στο σχολείο», είπε. Οι επικριτές λένε ότι το σχέδιο έρχεται σε αντίθεση με έρευνα που δείχνει ότι η ανάπτυξη των παιδιών υποστηρίζεται καλύτερα από περιβάλλοντα μάθησης βασισμένα στο παιχνίδι, ενθαρρύνοντάς τα να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να αναπτυχθούν μέσω του παιχνιδιού, της περιέργειας και της καθοδηγούμενης ανακάλυψης. Οι ηγέτες των συνδικάτων φοβούνται ότι η κίνηση αυτή θα μπορούσε να βάλει εκτός εργασίας πολλούς εξειδικευμένους δασκάλους προσχολικής ηλικίας.

Ο Christian Eidevald, επισκέπτης καθηγητής της προσχολικής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Södertörn, είπε: «Προωθώντας τα εξάχρονα παιδιά σε ένα πιο επίσημο σχολικό περιβάλλον, κινδυνεύουμε να χάσουμε τις βασικές μεθόδους που βασίζονται στο παιχνίδι και που έχουν αποδειχθεί ότι ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των παιδιών. Αυτό δεν είναι απλώς μια παιδαγωγική προτίμηση: οι μελέτες επιβεβαιώνουν ότι το παιχνίδι είναι θεμελιώδες για την πρώιμη μάθηση και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων».

Ο Eidevald είναι μεταξύ μιας ομάδας ακαδημαϊκών που μελετούν παιδιά και παιδαγωγικές μεθόδους, συμπεριλαμβανομένης της Ingrid Pramling Samuelsson, ανώτερης καθηγήτριας παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, οι οποίοι έχουν γράψει ένα άρθρο αμφισβητώντας το σκεπτικό της κυβέρνησης. «Ενσωματώνοντας τα εξάχρονα στο δημοτικό σχολείο χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες αναπτυξιακές τους ανάγκες και χωρίς να εκμεταλλευόμαστε τη μοναδική ικανότητα των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας είναι ένα βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν θα οδηγήσει σε αυξημένη ισότητα», έγραψαν. «Αντί να εφαρμόζονται διαρθρωτικές αλλαγές, θα πρέπει να επενδυθούν πόροι για την ανύψωση της ποιότητας στην εκπαίδευση με ικανούς εκπαιδευτικούς».

Η Åsa Westlund, εκπρόσωπος για την εκπαίδευση των Σοσιαλδημοκρατών, είπε ότι η υποστήριξη του κόμματός της για το σχέδιο εξαρτάται από τη διατήρηση ενός μείγματος μάθησης και παιχνιδιού σε αυτό που είπε ότι πρέπει να λειτουργεί ως «γέφυρα μεταξύ προσχολικής ηλικίας και σχολείου».

Ορισμένοι ειδικοί ήταν θετικοί για το σχέδιο. Ο Johannes Westberg, καθηγητής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Groningen στην Ολλανδία, είπε ότι η κίνηση ήταν λογική και θα φέρει τη σουηδική σχολή περισσότερο σε ευθυγράμμιση με την υπόλοιπη Ευρώπη. «Πιθανότατα θα συνεπάγεται μια μετάβαση προς κάτι πιο σχολικό, επομένως θα παρέχεται ήδη πιο παραδοσιακή σχολική παιδαγωγική για αυτά τα εξάχρονα, αλλά δεν θα επηρεάσει απαραίτητα ολόκληρο το γενικό σχολείο ως τέτοιο», είπε.

Άλλα εκπαιδευτικά μέτρα που θα παρουσιαστούν στον προϋπολογισμό περιλαμβάνουν επένδυση σε «σχολεία έκτακτης ανάγκης» για την προσωρινή μετεγκατάσταση παιδιών όταν υπάρχουν προβλήματα στο σχολείο, μεγαλύτερη επένδυση σε σχολικά βιβλία για την υποστήριξη περιβαλλόντων χωρίς οθόνη και χρηματοδότηση για εκπαίδευση δασκάλων και νηπιαγωγών.

Πηγή: The Guardian

[mc4wp_form id="278"]