Η Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας καθιερώθηκε από το 2010, στις 19 Αυγούστου, με στόχο να παροτρυνθούν φωτογράφοι διεθνώς να επικοινωνούν μέσω αυτής της τέχνης. 19 Αυγούστου 1839, είναι η χρονιά, κατά την οποία στη Γαλλία δημοσιοποιείται η εφεύρεση της φωτογραφίας. Η Ακαδημία των Επιστημών αναγνωρίζει επίσημα την μέθοδο του Daguerre.
Οι τρεις πατέρες της φωτογραφίας
Ο Joseph Nicéphore Niépce, ο Louis Daguerre κι ο William Henry Fox Talbot θεωρούνται οι εφευρέτες της φωτογραφίας. Ο Nicéphore Niépce ξεκίνησε πειραματιζόμενος με την φωτογραφία με χλωριούχο άργυρο κι αλογονίδιο του αργύρου, το 1826, ο Niépce κατάφερε να τραβήξει την πρώτη πραγματική φωτογραφία (την θέα από το εργαστήριό του, στο Saint-Loup-de-Varennes της Γαλλίας). Χρησιμοποίησε ένα φύλλο κασσίτερου επικαλυμμένο με άσφαλτο, το οποίο απαιτούσε χρόνο έκθεσης τουλάχιστον οχτώ ωρών. Ο Nicéphore Niépce έδωσε στην τεχνική του την ονομασία Heliograph (Ηλιογραφία), η οποία επιτεύχθηκε με την βοήθεια της Camera obscura.
Ο ζωγράφος Louis Jacques Mandé Daguerre ήταν τόσο ενθουσιασμένος με αυτό το επίτευγμα, που αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Niépce. Ο Daguerre συνέχισε να αναπτύσσει, να βελτιώνει και να πειραματίζεται με την διαδικασία, χρησιμοποιώντας φύλλα χαλκού με επάργυρο κι ατμούς υδραργύρου. Καθώς συνέχισε να αναπτύσσει αυτή την διαδικασία, ο Daguerre μπόρεσε να μειώσει κατά πολύ τον χρόνο έκθεσης.
Το 1839, με χρόνο έκθεσης μόλις λίγων δευτερολέπτων, η Daguerreotype (Δαγκεροτυπία) έγινε για πρώτη φορά μέσο εμπορικής χρήσης της φωτογραφίας για πορτρέτα. Αυτό αποδείχθηκε κρίσιμη καμπή στην ιστορία της φωτογραφίας, συμβάλλοντας σημαντικά στη λαϊκή αποδοχή των φωτογραφικών μηχανών και στην επιτυχία του μέσου.
Λίγο αργότερα, στην Μεγάλη Βρετανία, ο William Henry Fox Talbot επινόησε την διαδικασία της Calotype (καλοτυπίας). Αυτή ήταν η πρώτη διαδικασία, που επέτρεψε στους φωτογράφους να δημιουργήσουν ένα αρνητικό από το οποίο θα μπορούσαν να γίνουν πολλαπλές εκτυπώσεις.
6 φωτογραφίες που άλλαξαν τον κόσμο
«Κόντευα τα 30, και ζούσα επιπόλαια όταν ένα εξαιρετικό γεγονός άλλαξε τη ζωή μου. Η Κουβανική Επανάσταση. Τότε τράβηξα εκείνη τη φωτογραφία του μικρού κοριτσιού, που έσφιγγε ένα κομμάτι ξύλο σαν να ήταν κούκλα. Κατάλαβα ότι άξιζε να αφιερώσω τη δουλειά μου σε μια επανάσταση που είχε στόχο να εξαλείψει αυτές τις ανισότητες». Alberto Korda
Όταν η Εθνική Επιτροπή Παιδικής Εργασίας ιδρύθηκε το 1904 για να αγωνιστεί για τα δικαιώματα των παιδιών-εργατών στις ΗΠΑ, το πιο ισχυρό εργαλείο, που είχε για να δείξει, ήταν αυτή η φωτογραφία.
Lewis Hine, Cotton Mill Girl | 1908
Στις 5 Μαρτίου 1960, γίνεται η κηδεία των θυμάτων από την έκρηξη στο γαλλικό πλοίο Λα Κουμπρ. Κοντά στο νεκροταφείο Κολόν, στην Εικοστή Τρίτη Οδό, θα στηθεί μία εξέδρα που θα σκεπαστεί από μια σημαία της Κούβας με ένα πένθιμο κρέπι. Από εκεί, ο Φιντέλ Κάστρο θα πει για πρώτη φορά το σύνθημα «Πατρίδα ή θάνατος». Φωτογράφος της εφημερίδας Revolution τότε ο Alberto Korda καδράρει με το φακό του όλα τα πρόσωπα της εξέδρας. Ο φακός σταματάει σχεδόν αυτόματα στο πρόσωπο του Comandante Ερνέστο Τσε Γκεβάρα. «Με το που τον είδα στο κάδρο της κάμερας, μ’ εκείνη την έκφραση, ξαφνιάστηκα, σαν να ‘χα δεχτεί ένα χτύπημα. Ενστικτωδώς πατάω το διάφραγμα», έχει πει ο ίδιος. Ο φωτογράφος δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι θα έδινε στον κόσμο μια τόσο εμβληματική εικόνα.
Alberto Korda, Guerillero Heroico | 1960
Δε γνωρίζουμε τα ονόματα των προσώπων, που απεικονίζονται σε αυτή την διάσημη φωτογραφία, ούτε το όνομα του φωτογράφου. Αυτή η εικόνα των εργατών, που κάνουν το μεσημεριανό τους διάλειμμα, στην κορυφή ενός ουρανοξύστη, σίγουρα προκαλεί ζάλη, αλλά εφιστά, επίσης, την προσοχή στην πολύ ριψοκίνδυνη ζωή των εργατών, που έχτισαν το Rockefeller Center. Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, δεκάδες εργάτες έχασαν τη ζωή τους μετά από μοιραίες πτώσεις κατά την κατασκευή διαφόρων ουρανοξυστών.
Lunch atop a Skyscraper | 1932
25 μίλια βορειοδυτικά της Σαϊγκόν, ο φωτορεπόρτερ και πολεμικός ανταποκριτής, Nick Ut, κατέγραψε μια από τις πιο οδυνηρές εικόνες, στην ιστορία του πολέμου του Βιετνάμ. Τις περισσότερες φορές, τα πρόσωπα εκείνων που υποφέρουν από τις παράπλευρες απώλειες του πολέμου δε φαίνονται.
Nick Ut, The Terror of War | 1972
Το 1993, ο Νοτιοαφρικανός φωτορεπόρτερ, Κέβιν Κάρτερ, ταξίδεψε στο Σουδάν για να φωτογραφίσει τον λιμό. Η εικόνα του ενός παιδιού που καταρρέει, με ένα όρνιο να παραμονεύει από πάνω του, δεν προκάλεσε την δημόσια κατακραυγή μόνο λόγω του φρικτού θέματος. Προκάλεσε, επίσης, πολλές επικρίσεις προς τον φωτογράφο, επειδή φωτογράφισε το παιδί, αντί να το βοηθήσει.
Kevin Carter, Starving Child and Vulture | 1993
Με πληροφορίες από: pillow fights / metapolis