Ολοένα και περισσότερα παιδιά τείνουν από την ηλικία των οκτώ ετών να χρησιμοποιούν προϊόντα περιποίησης της επιδερμίδας, κάτι που θα μπορούσε να τα αφήσει με μη αναστρέψιμα δερματικά προβλήματα, προειδοποιεί η Βρετανική Ένωση Δερματολόγων. Η πλειοψηφία των παιδιών, ζητά από τους γονείς της τέτοια είδη πολυτελείας αφού τα δει να χρησιμοποιούνται από τους αγαπημένους τους influencers σε πλατφόρμες όπως είναι το YouTube και φυσικά το TikTok που μετράει κατεξοχήν χρήστες αυτών των ηλικιών.
Τα παιδιά τα τραβάει η συσκευασία τους, την οποία φροντίζουν να εξελίσσουν συνεχώς οι εταιρείες παραγωγής καλλυντικών και προϊόντων περιποίησης της επιδερμίδας. Αν κοιτάξουμε σε οποιοδήποτε κατάστημα πωλήσεων τέτοιων ειδών, θα συνειδητοποιήσουμε πως κανένα lip gloss δεν έρχεται σε συμβατική συσκευασία και τα περισσότερα αυτών έχουν έντονα χρώματα και μορφές άλλων αντικειμένων, όπως λουλουδιών για παράδειγμα. Οι influencers με τη σειρά τους, φροντίζουν να προωθούν τα πιο εντυπωσιακά αυτών, τα πιο διαφορετικά και ξεχωριστά, ακόμα και εκείνα που μπορεί να ανήκουν σε μια σειρά προϊόντων εμπνεόμενα από τα αγαπημένα και πιο πετυχημένα καρτούν της εποχής. Το content που παράγεται όσον αφορά την περιποίηση της επιδερμίδας είναι απεριόριστο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πολλά βίντεο με θέμα την καθημερινή skincare ρουτίνα ή “get ready with me”, δηλαδή, ετοιμαστείτε μαζί μου, αποφέρουν στους δημιουργούς εκατομμύρια προβολές, άρα και έσοδα. Στη χιλιόμετρα μακριά μας Νέα Υόρκη μάλιστα, υπάρχει και όρος για τους εφήβους που έχουν πάθει σχεδόν εμμονή με την περιποίηση του δέρματός τους. Το παρατσούκλι τους είναι “Sephora kids” και οφείλεται στη μεγάλη περιέργειά τους για όλων των ειδών τις κρέμες, τα τζελ, τις μάσκες προσώπου και φυσικά για τα είδη μακιγιάζ.
Πολλά από αυτά τα προϊόντα περιποίησης, περιέχουν δυνητικά επιβλαβή δραστικά συστατικά που προορίζονται μόνο για ενήλικες, όπως οξέα απολέπισης, και γι’ αυτό είναι σημαντικό να τονίζεται πως αυτά τα είδη απευθύνονται μόνο σε ενήλικες χρήστες. Μπορούν ακόμα να προκαλέσουν αλλεργίες ή έκζεμα. Σύμφωνα με δερματολόγους και ακαδημαϊκούς, οι έφηβοι αλλά και οι προέφηβοι, πέφτουν θύματα διαφημιστικών εκστρατειών χωρίς να κατανοούν σωστά τα δημοφιλή προϊόντα περιποίησης της επιδερμίδας, όπως η ρετινόλη, τη χρήση τους και αν αυτά τα προϊόντα είναι πραγματικά κατάλληλα για νεότερο δέρμα. Η ρετινόλη είναι μια μορφή βιταμίνης Α και είναι ένα δημοφιλές συστατικό περιποίησης της επιδερμίδας που χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της εμφάνισης λεπτών γραμμών και ρυτίδων στη γήρανση του δέρματος και αυτές οι ηλικίες σίγουρα δε χρειάζονται αυτή την αντιγηραντική ουσία. Στην εφηβική ηλικία τα δερματικά προβλήματα τείνουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Είναι πολλές οι ορμονικές αλλαγές, το άγχος, η υγιεινή δεν πάντα είναι τόσο καλή. Στην εφηβεία είναι που αρχίζουν να καταλαβαίνουν ποιος είναι ο τύπος του δέρματός τους και είναι σίγουρα καλό που έχουν επίγνωση του τύπου τους, αλλά πρέπει να μάθουν σίγουρα και πώς να το φροντίζουν σωστά. Ένα πολύ συχνό παράδειγμα που αντιμετωπίζουν οι δερματολόγοι με τους νέους σε ηλικία ασθενείς τους, είναι ο μεγαλύτερος ερεθισμός της εφηβικής ακμής καθώς προσπαθούν να την καλύψουν με πολλά προϊόντα μαζί και τελικά την επιβαρύνουν.
Όμως ποιος μπορεί να κατηγορήσει τα παιδιά, όταν ακόμα και εμείς οι ενήλικες επηρεαζόμαστε τόσο εύκολα από αυτά που βλέπουμε στα κοινωνικά μας δίκτυα; Άλλωστε για τα παιδιά είναι ένας τρόπος κοινωνικοποίησης και ενδυνάμωσης της σχέσης τους με τους συνομηλίκους τους, καθώς παρακολουθούν μαζί αυτά τα βίντεο, βγαίνουν για να ψωνίσουν μαζί, ακολουθούν την ίδια ρουτίνα περιποίησης δέρματος για να νιώθουν ότι ανήκουν κάπου και πόσο εύκολο είναι να στερήσεις από έναν έφηβο αυτό το συναίσθημα; Οι γονείς ανησυχούν, ενημερώνονται αλλά και ενημερώνουν τα παιδιά τους εκπαιδεύοντάς τα να χρησιμοποιούν μόνο όσα χρειάζεται το δέρμα τους, ωστόσο αυτό που τονίζουν κάθε φορά οι εταιρείες που αναγκάζονται να λογοδοτήσουν ύστερα από κακές κριτικές κηδεμόνων, είναι πως εξαρτάται μόνο από τους ίδιους τους γονείς πόσα προϊόντα θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να αγοράσουν και πως αυτά που πουλάνε δεν απευθύνονται σε μικρές ηλικίες.
Με πληροφορίες από BBC και CNN