Ο τάφος του Βρετανού φυσιοδίφη Κάρολου Δαρβίνου παραμορφώθηκε από ακτιβιστές για το κλίμα από την ομάδα Just Stop Oil στο Αβαείο του Γουέστμινστερ του Λονδίνου.
Το πρωί της 13ης του Ιανουαρίου, δύο ακτιβίστριες μπήκαν στο Αβαείο του Γουέστμινστερ και έγραψαν «1,5 είναι νεκρός» με πορτοκαλί ψεκασμό κιμωλίας πάνω από τη λευκή μαρμάρινη ταφόπλακα του Δαρβίνου. Η φράση παραπέμπει σε πρόσφατες αναφορές για την άνοδο της παγκόσμιας θερμοκρασίας.
Σύμφωνα με αυτές τις αναφορές, το 2024, για πρώτη φορά, οι θερμοκρασίες ξεπέρασαν αυτές που καταγράφηκαν στην προβιομηχανική εποχή κατά 1,5 βαθμούς Κελσίου. Αυτή η αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας ήταν το συμφωνημένο «ασφαλές» όριο που καθορίστηκε από τους παγκόσμιους ηγέτες στο Παρίσι το 2015.
«Περάσαμε το όριο του 1,5 βαθμού που υποτίθεται ότι θα μας κρατούσε ασφαλείς», είπε μία από τις ακτιβίστριες της Just Stop Oil. «Ο Δαρβίνος θα γύριζε στον τάφο του για να μάθει ότι βρισκόμαστε στη μέση της έκτης μαζικής εξαφάνισης».
Σε ανακοίνωσή του, το Αβαείο του Γουέστμινστερ είπε ότι οι συντηρητές του «λαμβάνουν άμεσα μέτρα για να καθαρίσουν το μνημείο και δεν αναμένουν ότι θα υπάρξει μόνιμη ζημιά. Στο σημείο κλήθηκε η αστυνομία και επιχείρησε να σταματήσει το περιστατικό. Το Αβαείο παραμένει ανοιχτό για επίσκεψη και λατρεία».
Οι δύο γυναίκες διαδηλώτριες, η Alyson Lee και η Di Bligh, συνελήφθησαν σε αστυνομικό τμήμα στο κέντρο του Λονδίνου και συνελήφθησαν ως ύποπτες ότι προκάλεσαν εγκληματικές ζημιές στο Αβαείο του Γουέστμινστερ.
Το Αβαείο του Γουέστμινστερ είναι μια διάσημη τοποθεσία για βασιλικούς γάμους, στέψεις και ταφές στη Βρετανία, καθώς και σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο.
Ο Δαρβίνος είναι πιο διάσημος για τη θεωρία του για την εξέλιξη μέσω φυσικής επιλογής. Πέθανε το 1882 και θάφτηκε στη Γωνιά των Επιστημόνων του Αβαείου του Γουέστμινστερ μαζί με άλλους αξιόλογους όπως ο Ισαάκ Νεύτων και ο Στίβεν Χόκινγκ.
Η ομάδα ακτιβιστών Just Stop Oil έχει διοργανώσει στο παρελθόν διαμαρτυρίες σε μουσεία, από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου μέχρι την Πινακοθήκη του Μάντσεστερ. Οι ενέργειες της ομάδας είχαν μεγάλη επιρροή – και είναι ιδιαίτερα αμφιλεγόμενες.
Πηγή: ARTnews / Κεντρική φωτογραφία: Kristian Buus