Στην πόλη Nablus στη Δυτική Όχθη, ο Rasheed Abueideh είναι ιδιοκτήτης ενός εργαστηρίου ψησίματος ξηρών καρπών, όπου εργάζεται για να συντηρήσει την οικογένειά του. Είναι επίσης βραβευμένος προγραμματιστής παιχνιδιών.

Πριν από μια δεκαετία, καθώς μαινόταν ο πόλεμος στη Γάζα το 2014, δημιούργησε ένα τρομακτικό βιντεοπαιχνίδι που ονομάζεται Lilya and the Shadows of War, για έναν άνδρα που προσπαθεί να βρει ασφαλές μέρος για την κόρη του και τον εαυτό του – αλλά καθώς πέφτουν πύραυλοι γύρω τους, γίνεται γρήγορα σαφές ότι δεν υπάρχει.

Όταν το παιχνίδι κυκλοφόρησε το 2016, αρχικά απορρίφθηκε από την Apple λόγω ακατάλληλου περιεχομένου, μια απόφαση που ανατράπηκε μετά από μια εβδομάδα κατακραυγής. Παρά την αναγνώριση και την προσοχή που έλαβε η Lilya, ο Abueideh δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει χρηματοδότηση για το επόμενο παιχνίδι του με συμβατικά μέσα.

Το παιχνίδι που οραματίζεται, Dreams on a Pillow, είναι για τη Nakba του 1948, που ειπώθηκε μέσα από μια λαϊκή ιστορία για μια μητέρα στον αραβο-ισραηλινό πόλεμο, στον οποίο εκτοπίστηκε περισσότερο από το ήμισυ του παλαιστινιακού πληθυσμού. Το παιχνίδι του έχει απορριφθεί σχεδόν 300 φορές, από εκδότες και παρόχους πολιτιστικών επιχορηγήσεων, επειδή είναι πολύ αμφιλεγόμενο, με υπερβολικά μεγάλο ρίσκο. «Η συζήτηση για την παλαιστινιακή ιστορία ήταν πάντα απαγορευμένη», λέει.

Τώρα, για άλλη μια φορά, μαίνεται ο πόλεμος στο σπίτι του Abueideh. Ο προγραμματιστής φοβάται για την ασφάλειά του και είναι αποφασισμένος να πει αυτή την παλαιστινιακή ιστορία. Με τη βοήθεια μιας μικρής ομάδας προγραμματιστών και συμβούλων από την περιοχή και όχι μόνο, ξεκίνησε μια καμπάνια crowdfunding με την ελπίδα να κάνει πραγματικότητα το Dreams on a Pillow. «Το crowdfunding ήταν η μόνη μας επιλογή, αλλά ακόμη και αυτό δεν θα λειτουργούσε για μένα γιατί όλες οι μεγάλες πλατφόρμες crowdfunding δεν αναγνωρίζουν την Παλαιστίνη», λέει η Abueideh.

Η ομάδα στράφηκε στο LaunchGood, μια πλατφόρμα που εστιάζει στους μουσουλμάνους, όπου πέτυχε τον στόχο χρηματοδότησής της στις 7 Ιανουαρίου. Αρκεί για να καλύψει τουλάχιστον το μισό κόστος ανάπτυξης του παιχνιδιού και ελπίζει ότι μόλις το παιχνίδι αρχίσει να διαμορφώνεται, θα είναι ευκολότερο να βρει τα υπόλοιπα.

«Είμαι πολύ χαρούμενος», λέει. «Η υποστήριξη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη σελίδα της εκστρατείας ήταν συντριπτική, αποδεικνύοντας πόσο ενδιαφέρονται οι άνθρωποι για την παλαιστινιακή ιστορία… Δεν περίμενα αυτό το επίπεδο επιτυχίας».

Το λαϊκό παραμύθι που ενέπνευσε το Dreams on a Pillow λέει για μια μητέρα που ορμάει στο σπίτι της για να πάρει το μωρό της πριν φύγει, μόνο για να συνειδητοποιήσει ότι έχει δραπετεύσει με ένα μαξιλάρι. Στο παιχνίδι, περνάει τις μέρες της προσπαθώντας να φτάσει στον Λίβανο μετά τη σφαγή στην Ταντούρα και τις νύχτες ονειρευόμενη την Παλαιστίνη που γνώριζε ως παιδί. Το να βάλει το μαξιλάρι κάτω την αφήνει να κινηθεί πιο ελεύθερα στα σενάρια του παιχνιδιού, αλλά προκαλεί εφιάλτες και παραισθήσεις.

Ο Abueideh εκτιμά ότι θα χρειαστούν δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί. Το αποκαρδιωτικό είναι ότι η σελίδα crowdfunding περιέχει μια διαβεβαίωση ότι «έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα σαφές σχέδιο για την ολοκλήρωση του παιχνιδιού για να διασφαλιστεί η συνέχεια στην περίπτωση της εξαφάνισης, του τραυματισμού ή του χαμού του Rasheed από τη συνεχώς διευρυνόμενη ισραηλινή επιθετικότητα στη Δυτική Όχθη». «Ο στόχος είναι να αφήσουμε τον παίκτη να νιώσει και να καταλάβει τι συνέβη με τους Παλαιστίνιους κατά τη διάρκεια αυτής της σκοτεινής εποχής, που εξακολουθεί να διαμορφώνει την καθημερινότητά μας», λέει ο Abueideh.

«Θέλω να δώσω ένα μήνυμα ότι η εθνοκάθαρση των Παλαιστινίων είναι μια συνεχής διαδικασία που ξεκίνησε το 1948. Σε εκείνο το σημείο, [οι παίκτες] θα μπορούν να καταλάβουν τι συμβαίνει σήμερα και μπορούν έτσι να πάρουν θέση».

Πηγή: The Guardian

[mc4wp_form id="278"]