Τις τελευταίες δεκαετίες το άσχημο χριστουγεννιάτικο πουλόβερ έχει ενσωματωθεί σταθερά στην κουλτούρα των γιορτών. Είναι ένα μάλλινο πουλόβερ, συνήθως σε διαφορετικές αποχρώσεις του κόκκινου, του λευκού και του πράσινου, συχνά από αμφισβητήσιμο ύφασμα, και με τουλάχιστον ένα μοτίβο εμπνευσμένο από τα Χριστούγεννα – έναν χιονάνθρωπο, πούλιες, έναν τάρανδο ή ζαχαρωτά. Παίρνει επιπλέον πόντους εάν διαθέτει 3D pom-pom ή jingle bells.
Το ρούχο έγινε γρήγορα απαραίτητο κομμάτι των εορτών και πανταχού παρόν όπως τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια και το χαρτί περιτυλίγματος. Χρειάστηκε λίγος χρόνος για να κατακτήσει και τους δύσπιστους, όμως ξέρουμε ότι επηρεαζόμαστε τόσο πολύ από τις χριστουγεννιάτικες ταινίες και θέλουμε τόσο πολύ να νιώσουμε τη χουχουλιάρικη αίσθηση των γιορτών μέσα σε ένα τέτοιο πουλόβερ.
Τα πουλόβερ με θέμα τα Χριστούγεννα άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του 1950, ένα νεύμα ίσως στην αυξανόμενη εμπορευματοποίηση των γιορτών. Αρχικά αναφέρονταν ως “Jingle Bell Sweaters”, δεν ήταν τόσο φανταχτερά όσο τα σημερινά και βρήκαν λίγη δημοτικότητα στην αγορά, αν και ορισμένες τηλεοπτικές προσωπικότητες – ιδίως οι κορυφαίοι Val Doonican και ο Andy Williams – αγκάλιασαν πραγματικά την άσχημη πλευρά του εορταστικού στυλ.
Μόλις τη δεκαετία του 1980 το αντικείμενο έγινε mainstream. Η αλλαγή ήρθε χάρη στην ποπ κουλτούρα και τις κωμωδίες, με τους χαρακτήρες των μπαμπάδων, όπως ο Clark Griswold του Chevy Chase στο “National Lampoon’s Christmas Vacation” να μετατρέπουν το πουλόβερ των γιορτών σε μια ασυνήθιστη αλλά συμπαθητική έκφραση χαράς.
Τα πουλόβερ στολισμένα με νιφάδες χιονιού δεν θεωρούνταν στυλάτα, αλλά ακτινοβολούσαν και φορούνταν σε πάρτι γραφείου και την ημέρα των Χριστουγέννων.
Η αναζωπύρωση δεν κράτησε πολύ. Στη δεκαετία του 1990, το χριστουγεννιάτικο πουλόβερ έσβησε σε δημοτικότητα και ήταν κάτι που μόνο οι μη μοντέρνοι μεγαλύτεροι συγγενείς σας θα σκεφτόντουσαν να φορέσουν ή να το δωρίσουν.
Μέχρι το γύρισμα της νέας χιλιετίας, το αντικείμενο θεωρούνταν ευρέως ως μια ατυχία, ως κάτι κιτς. Σκεφτείτε το «Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς» του 2001, στο οποίο ο Μαρκ Ντάρσι του Κόλιν Φερθ γυρίζει να χαιρετήσει την Μπρίτζετ (Ρενέ Ζελβέγκερ) σε ένα οικογενειακό πάρτι φορώντας ένα μη ελκυστικό πλεκτό ρούχο με μια γιγάντια κόκκινη μύτη ταράνδου. Η Μπρίτζετ είναι τρομοκρατημένη. Το ίδιο ήσουν μάλλον κι εσύ, αν το έβλεπες στον κινηματογράφο. Αλλά μάλλον χαμογέλασες.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, επίσης, δόθηκε νέα πνοή σε αυτό το πλέον βασικό προϊόν διακοπών. Σύμφωνα με το βιβλίο “Ugly Christmas Sweater Party Book: The Definitive Guide to Getting Your Ugly On”, τα χριστουγεννιάτικα πάρτι με πουλόβερ άρχισαν να ξεκινούν ακριβώς την ώρα που η Μπρίτζετ απογοητευόταν από το ντύσιμο του Ντάρσυ. Η πρώτη θεματική συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Βανκούβερ της Βρετανίας Columbia, το 2002, είπε ο Brian Miller, ένας από τους συγγραφείς του βιβλίου και ιδρυτής του διαδικτυακού καταστήματος UglyChristmasSweaterParty.com, σε τηλεφωνική συνέντευξη. «Είναι δύσκολο να πει κανείς τι πυροδότησε την αλλαγή στην οπτική γωνία, αλλά νομίζω ότι τη στιγμή που κάποιος φόρεσε το ρούχο με χιουμοριστικό τρόπο, οι άνθρωποι άρχισαν να βλέπουν την κωμική πλευρά του και να σκέφτονται ότι αυτό το πράγμα στο πίσω μέρος της ντουλάπας θα μπορούσε να είναι διασκεδαστικό , αντί για κάτι απαίσιο που κανείς δεν θέλει», είπε.
Η δημοτικότητα του άσχημου πουλόβερ ξεπήδησε από εκεί. Την επόμενη δεκαετία, το εορταστικό πλεκτό εξελίχθηκε σε «μια νέα παράδοση διακοπών», όπως το περιέγραψε ο Miller. «Έγινε το γκι της γενιάς μας», πρόσθεσε. «Πράγμα που είναι πολύ αξιοσημείωτο, όταν το σκεφτείς».
Οι γίγαντες του fast fashion όπως το Topshop και οι λιανοπωλητές υψηλών προδιαγραφών όπως η Nordstrom άρχισαν να γεμίζουν τα ράφια με φανταχτερά σχέδια κάθε εορταστική περίοδο. Τα vintage καταστήματα και το Salvation Army εκμεταλλεύτηκαν την τάση αυξάνοντας τα αποθέματά τους με ασαφείς χιονάνθρωπους και πουλόβερ με τον Άγιο Βασίλη. Ακόμη και οίκοι μόδας έκαναν στροφή. Το 2007, η Stella McCartney κυκλοφόρησε ένα αλπικό πουλόβερ με θέμα την πολική αρκούδα. Ακολούθησαν οι Givenchy το 2010 και οι Dolce & Gabbana την επόμενη χρονιά.
Το 2012 ήταν ένα σημείο καμπής για την τρέλα του άσχημου πουλόβερ. Η βρετανική φιλανθρωπική οργάνωση Save the Children ξεκίνησε το Christmas Jumper Day, μια εκδήλωση συγκέντρωσης κεφαλαίων που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να φορέσουν τα πιο απίθανα πουλόβερ τους. Η βρετανική εφημερίδα The Telegraph περιέγραψε το αντικείμενο ως «απαραίτητο για αυτήν τη σεζόν», ενώ οι New York Times μιλούσαν για άσχημες χριστουγεννιάτικες διαδρομές με πουλόβερ, crawls σε παμπ και εξειδικευμένα e-tailers που ανθούν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ταυτόχρονα, τα πλεκτά άρχισαν να έχουν περισσότερες πούλιες, καμπάνες και εκκεντρικές λεπτομέρειες, φτάνοντας στο απόγειο του κιτς.
Διασημότητες, από την Taylor Swift μέχρι τον Kanye West αγκάλιασαν την τάση, επίσης. Ο παρουσιαστής του talk show Late night, Jimmy Fallon, άρχισε μάλιστα να τρέχει ένα κανονικό τμήμα που ονομάζεται “12 Days of Christmas Sweaters”, το οποίο εξακολουθεί να προβάλλεται σήμερα.
Αν μη τι άλλο, η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης απλώς ενίσχυσε την κατάσταση του άσχημου πουλόβερ, ως must κομμάτι. Σήμερα, ανταγωνιζόμαστε για να δείξουμε την αγάπη μας για τα χριστουγεννιάτικα πουλόβερ στο Instagram, ενώ οποιοσδήποτε από τον μαζικό λιανοπωλητή Target μέχρι την αλυσίδα γρήγορου φαγητού Red Lobster (της οποίας το UCS διαθέτει μια τσέπη για να διατηρεί το φαγητό ζεστό) και περισσότεροι οίκοι μόδας προσφέρουν τις δικές τους εκδοχές του ενδύματος.
«Όταν παρευρέθηκα στο πρώτο μου Ugly Sweater Party στις αρχές της δεκαετίας του 2000, δεν περίμενα ποτέ ότι το ρούχο θα απογειωνόταν έτσι», είπε ο Miller. «Αν και είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί: τα άσχημα πλεκτά μπορούν να φορεθούν από οποιονδήποτε – από την κόρη μου στον διαγωνισμό άσχημων πουλόβερ του σχολείου της μέχρι τους υπαλλήλους γραφείου στο πάρτι τους για το τέλος της χρονιάς. Είναι ένα δημοκρατικό ρούχο. Και είναι πολύ διασκεδαστικό. Τα Χριστούγεννα μπορεί να είναι αρκετά αγχωτικά – το να φοράς κάτι γελοίο μπορεί να βοηθήσει να μειώσεις την πίεση».
Πηγή: CNN UK