«Η πιο ακριβή μπανάνα στον κόσμο» πουλήθηκε το βράδυ της Τετάρτης στο Sotheby’s της Νέας Υόρκης.

Έτσι το δήλωσε ο δημοπράτης Oliver Barker, καθώς προσπαθούσε να διεκδικήσει την τελευταία από τις προσφορές για το viral έργο τέχνης του Maurizio Cattelan, Comedian (2019). Το διάσημο έργο τέχνης, μιας μπανάνας κολλημένης με ταινία σε έναν τοίχο, χτυπήθηκε στα 5,2 εκατομμύρια δολάρια, με την τελική τιμή (συμπεριλαμβανομένου του ασφάλιστρου του αγοραστή) να είναι 6,24 εκατομμύρια δολάρια. Πήγε σε έναν πελάτη της Jen Hua, αντιπροέδρου του Sotheby’s, Asia.

Λίγο μετά την πώληση της παρτίδας, ο οίκος Sotheby’s αποκάλυψε ότι ο Justin Sun, ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος και ιδρυτής της πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων TRON, είναι ο αγοραστής. Από το 2021, ήταν μεγάλος αγοραστής σε δημοπρασίες.

To Comedian του Cattelan έκανε πάταγο για πρώτη φορά πριν από πέντε χρόνια στην Art Basel Miami Beach, όπου η πρώτη από τις τρεις εκδόσεις του έργου πωλήθηκε για 120.000 δολάρια από την Perrotin. Η γκαλερί αποχωρίστηκε τη δεύτερη έκδοση για την ίδια φιγούρα λίγο αργότερα, πριν αυξήσει την τιμή κατά 30.000 δολάρια για την τρίτη μπανάνα που αγοράστηκε από το Μουσείο Guggenheim.

Όπως είπε ο πρόεδρος του οίκου για τη σύγχρονη τέχνη, Grégoire Billault, στο ARTnews πριν από την πώληση, αυτό είναι προφανώς ένα από τα πάνω από 1.000 άρθρα σχετικά με την μπανάνα.

Γράφοντας στο ARTnews όταν το έργο έκανε το ντεμπούτο του το 2019, ο Andrew Russeth είπε ειρωνικά: «Για πολλούς, το Comedian είναι ένα αντικειμενικό μάθημα στις υπερβολές του κόσμου της τέχνης, τον παραλογισμό της αγοράς τέχνης και τις ανισότητες πλούτου που καθορίζουν τώρα την παγκόσμια οικονομία. Όλα αυτά είναι αληθινά και δίκαια. Στην πραγματικότητα, σχεδόν κάθε κριτική που ασκείτε στα μπανάνα την ενισχύει: είναι τεμπέλικο έργο, είναι κυνικό και δεν είναι καν πολύ πρωτότυπο (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό)»

Το hype, όπως επιβεβαιώνει η τελική τιμή τοτ έργου, δεν είναι πραγματικό. Αλλά ήταν ξεκάθαρος να επισημάνει ότι δεν ήταν άνευ προηγουμένου στην ιστορία της τέχνης, συνδέοντας το Συντριβάνι του Marcel Duchamp (1917), το οποίο «σόκαρε τον κόσμο της τέχνης εκείνη την εποχή» όταν το έτοιμο ουρητήριο εκτέθηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη πάνω από έναν αιώνα πριν. (Μια έκδοση του Fountain πωλήθηκε στον οίκο Sotheby’s πριν από 30 χρόνια για 2 εκατομμύρια δολάρια.) Αλλά, πρόσθεσε ο Billault, «επειδή ζούμε σε μια ψηφιακή εποχή, τα κύματα του Comedian έχουν ταξιδέψει πολύ πιο μακριά».

Πριν από την πώληση, το ARTnews ρώτησε τον Billault εάν πιστεύει ότι η υψηλή εκτίμηση των 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων της μπανάνας ήταν συντηρητική δεδομένης της δημοσιότητας του έργου τέχνης. «Ας δούμε πού θα φτάσουμε την Τετάρτη, αλλά για μένα η ιδιοφυΐα αυτής της ιδέας αψηφά την αποτίμηση», είπε. Φαίνεται ότι μπορεί να είχε δίκιο.

Πηγή: ARTnews

[mc4wp_form id="278"]