Εκατοντάδες χιλιάδες δυσαρεστημένοι χρήστες φέρονται να εγκατέλειψαν το X του Elon Musk, γνωστό παλαιότερα ως Twitter, μετά την επανεκλογή του Donald Trump, ενώ υπολογίζεται ότι 115.000 λογαριασμοί απενεργοποιήθηκαν στις ΗΠΑ μόνο την επομένη των εκλογών.

Διασημότητες και εξέχουσες μάρκες που εγκαταλείπουν την πλατφόρμα επικαλούνται αυξανόμενες ανησυχίες για την ανεξέλεγκτη διάδοση παραπληροφόρησης, θεωριών συνωμοσίας και ρητορικής μίσους, καθώς και για τον ρόλο που θεωρούν ότι διαδραμάτισε ο Musk στη διευκόλυνση της επιστροφής του Trump στην εξουσία.

«Το X είναι μια τοξική πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης και (…) ο ιδιοκτήτης του, ο Ίλον Μασκ, έχει καταφέρει να χρησιμοποιήσει την επιρροή του για να διαμορφώσει τον πολιτικό διάλογο», ανέφερε το ειδησεογραφικό μέσο “The Guardian” σε ανακοίνωσή του, με την οποία ανακοίνωσε ότι δεν θα δημοσιεύει πλέον στην πλατφόρμα.

Ωστόσο, ο προσδιορισμός του ακριβούς αριθμού των χρηστών που εγκαταλείπουν το X είναι δύσκολος, καθώς η πλατφόρμα δεν δημοσιεύει τακτικά παγκόσμια στοιχεία χρηστών. Η ομάδα του Euroverify ρίχνει μια ματιά σε όσα γνωρίζουμε σχετικά με τον αριθμό των χρηστών που εγκαταλείπουν το X και τις πλατφόρμες, στις οποίες μεταναστεύουν.

Πόσοι άνθρωποι βρίσκονται στο X και πόσοι το εγκαταλείπουν;

Οι εκτιμήσεις για τη μηνιαία παγκόσμια βάση χρηστών του X ποικίλλουν ευρέως. Οι πιο γενναιόδωρες εκτιμήσεις – που χρησιμοποιούνται από εταιρείες ερευνών και εξέχοντα επιχειρηματικά μέσα ενημέρωσης – τοποθετούν τον αριθμό των χρηστών στα 611 εκατομμύρια τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, με μια πτώση 6% στα 588 εκατομμύρια μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Αν και πολλοί ειδικοί αμφισβητούν αυτά τα στοιχεία, υπάρχει μια τάση μείωσης του αριθμού των χρηστών στην πλατφόρμα από την εξαγορά του 2022 από τον Musk, η οποία οφείλεται στις αποχωρήσεις στις δυτικές δημοκρατίες. Η X είναι νομικά υποχρεωμένη να δημοσιοποιεί τους αριθμούς των χρηστών της στην ΕΕ βάσει των απαιτήσεων του ψηφιακού εγχειριδίου κανόνων του μπλοκ, του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act – DSA).

Οι εκθέσεις της δείχνουν ότι ο μέσος αριθμός των μηνιαίων χρηστών στην ΕΕ μειώθηκε από 111,4 εκατομμύρια τους έξι μήνες που προηγήθηκαν τον Ιανουάριο του 2024 σε 106 εκατομμύρια τους έξι μήνες που προηγήθηκαν τον Ιούλιο. Αν και δεν αντικατοπτρίζει τον αριθμό των χρηστών σε άλλες περιοχές του κόσμου, είναι τα μόνα επίσημα στοιχεία που παρέχονται από το X που δείχνουν τάση μείωσης στους χρήστες.

Μια ανάλυση από αναλυτές των Financial Times δείχνει επίσης ότι ο αριθμός των χρηστών του X μειώθηκε σχεδόν κατά ένα τρίτο στο Ηνωμένο Βασίλειο και σχεδόν κατά ένα πέμπτο στις ΗΠΑ κατά το έτος που οδηγεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024. Μια πιο προσεκτική ματιά στα δεδομένα δείχνει ότι ο αριθμός των χρηστών μειώθηκε σε 25 από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ κατά το τελευταίο έτος, ενώ μόνο η Γερμανία και η Φινλανδία είδαν αύξηση του αριθμού τους. Η πτώση του αριθμού των χρηστών συνέπεσε με την πτώση των οικονομικών προοπτικών, με ορισμένους να εκτιμούν ότι η εταιρεία έχει χάσει το 75% της αξίας της από τότε που αγοράστηκε από τον Musk.

Πού «μεταναστεύουν» οι χρήστες;

Το Bluesky, μια πλατφόρμα που αναπτύχθηκε από τον ιδρυτή του Twitter Jack Dorsey, είναι ένας δημοφιλής προορισμός για τους χρήστες που μεταναστεύουν από το X.

Ο διευθύνων σύμβουλός της Jay Graber αποκάλυψε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι οι χρήστες έφτασαν τα 20 εκατομμύρια, αφού κατά μέσο όρο 1 εκατομμύριο νέοι χρήστες την ημέρα σε διάστημα πέντε ημερών. Ο αριθμός των χρηστών της έχει υπερτριπλασιαστεί από τα τέλη Αυγούστου. Το Mastodon, που αναπτύχθηκε από μια γερμανική μη κερδοσκοπική εταιρεία, καλωσορίζει επίσης χρήστες από το X. Οι λήψεις της εφαρμογής του αυξήθηκαν κατά 47% στο iOS και κατά 17% στο Android αυτόν τον μήνα σύμφωνα με τον δημιουργό του Eugen Rochko. Αλλά το Threads της Meta, που κυκλοφόρησε πέρυσι, παραμένει ο άμεσος ανταγωνιστής με τους περισσότερους ενεργούς χρήστες, που υπολογίζονται σε περίπου 275 εκατομμύρια.

Θα μπορούσε το Bluesky να είναι το next big thing;

Δεδομένης της εγγύτητάς του με το αρχικό περιβάλλον εργασίας του Twitter και της έμφασής του στον έλεγχο του περιεχομένου, το Bluesky προκρίνεται ευρέως ως η μεγαλύτερη απειλή για το X.

«Σίγουρα μοιάζει με σημείο καμπής. Η ανάπτυξη της Bluesky τα τελευταία δύο χρόνια τείνει να συσχετίζεται άμεσα με τις ενέργειες του Elon Musk», δήλωσε στο Euronews ο David Karpf, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Δημοσίων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου George Washington. Πιστεύει ότι η χρήση της πλατφόρμας από τον Μασκ για την προώθηση της προεκλογικής εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να πειστούν περισσότεροι χρήστες να εγκαταλείψουν την πλατφόρμα.

«Όλα ήταν ένα σταγονόμετρο (της αποχώρησης των χρηστών) μέχρι τον τελευταίο μήνα ή δύο», εξήγησε. «Αλλά φαίνεται ότι αυτό που συνέβη κατά τη διάρκεια των εκλογών (σημαίνει ότι) πάρα πολλοί άνθρωποι που χρησιμοποιούσαν το X αποφάσισαν, αυτό δεν είναι για μένα».

Το Bluesky λειτουργεί ανεξάρτητα για να διασφαλίσει ότι οι μεγάλες εταιρείες δεν επηρεάζουν τις αποφάσεις του και οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν και να ρυθμίζουν τον αλγόριθμο που αποφασίζει το περιεχόμενο στο οποίο εκτίθενται μέσω προσαρμοσμένων ροών.

Έχει εισαγάγει νέα «χαρακτηριστικά κατά της τοξικότητας», όπως η δυνατότητα αποσύνδεσης της δικής σας ανάρτησης από μια «ανάρτηση παραθέματος» που έχει γίνει από άλλον χρήστη. Οι απαντήσεις σε αναρτήσεις μπορούν επίσης να αποκρύπτονται. Διαθέτει επίσης ισχυρά χαρακτηριστικά αποκλεισμού, που συχνά περιγράφονται ως «πυρηνικός αποκλεισμός», σχεδιασμένα για να πατάξουν την παρενόχληση και την κατάχρηση.

Αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι αν η πολιτική γίνει το κίνητρο για την έξοδο από το X στο Bluesky, οι πλατφόρμες θα μπορούσαν να διασπαστούν σε δύο ηχοθάλαμους, χωρισμένους κατά μήκος πολιτικών και ιδεολογικών γραμμών. Για τον Αμερικανό συγγραφέα και κριτικό των μέσων ενημέρωσης Parer Molloy, οι ανησυχίες ότι το Bluesky θα μετατραπεί σε ιδεολογική «φούσκα» είναι αβάσιμες: «Το θέμα δεν είναι να αποφύγουμε τις διαφωνίες – το θέμα είναι να καλλιεργήσουμε ένα περιβάλλον όπου οι διαφωνίες μπορούν πραγματικά να γίνουν παραγωγικά», έγραψε αυτή την εβδομάδα.

«Σε πλατφόρμες όπως το Χ, το πρόβλημα δεν είναι μόνο οι αντίθετες απόψεις – είναι ο τεράστιος όγκος μίσους, παρενόχλησης και απάνθρωπης ρητορικής που ενισχύεται από τους αλγόριθμους».

Πηγή: Euronews

[mc4wp_form id="278"]