
Μια «βαθιά ανησυχητική» έρευνα αποκαλύπτει πόσο εύκολο είναι για τα παιδιά να συναντούν ακατάλληλο περιεχόμενο και να αλληλεπιδρούν με ενήλικες, όταν δεν υπάρχει επίβλεψη, στην πλατφόρμα παιχνιδιών Roblox. Ο προβληματισμός έρχεται καθώς οι γονείς μοιράστηκαν τις σοβαρές ανησυχίες τους σχετικά με τα παιδιά που βιώνουν εθισμό, βλέπουν τραυματικό περιεχόμενο και προσεγγίζονται από ξένους στον εξαιρετικά δημοφιλή ιστότοπο και εφαρμογή.
Η Roblox αναγνωρίζει ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μπορεί να εκτεθούν σε επιβλαβές περιεχόμενο και σε «κακούς ηθοποιούς». Λέει ότι εργάζεται σκληρά για να διορθωθεί αυτό, αλλά ότι απαιτείται συνεργασία σε όλη τη βιομηχανία και κυβερνητική παρέμβαση.
Περιγράφοντας τον εαυτό της ως «το απόλυτο εικονικό σύμπαν», η Roblox διαθέτει εκατομμύρια παιχνίδια και διαδραστικά περιβάλλοντα, γνωστά συλλογικά ως «εμπειρίες». Μέρος του περιεχομένου αναπτύσσεται από τη Roblox, αλλά μεγάλο μέρος του δημιουργείται από χρήστες. Το 2024, η πλατφόρμα είχε περισσότερους από 85 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά, εκ των οποίων το 40% εκτιμάται ότι είναι κάτω των 13 ετών.
Ενώ η εταιρεία δήλωσε «ότι συμπονά βαθιά» τους γονείς των οποίων τα παιδιά πληγώθηκαν από την πλατφόρμα, είπε ότι «δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι έχουν μια θετική, εμπλουτιστική και ασφαλή εμπειρία στο Roblox κάθε μέρα».
Ωστόσο, σε μια έρευνα που κοινοποιήθηκε στον Guardian, οι ειδικοί σε θέματα ψηφιακής συμπεριφοράς Revealing Reality ανακάλυψαν «κάτι βαθιά ανησυχητικό… μια ανησυχητική αποσύνδεση μεταξύ της φιλικής προς τα παιδιά εμφάνισης της Roblox και της πραγματικότητας αυτού που βιώνουν τα παιδιά στην πλατφόρμα».
Το Revealing Reality δημιούργησε πολλούς λογαριασμούς Roblox, καταχωρώντας τους σε φανταστικούς χρήστες ηλικίας πέντε, εννέα, 10, 13 και 40 ετών και άνω. Οι λογαριασμοί αλληλεπιδρούσαν μόνο μεταξύ τους και όχι με χρήστες εκτός του πειράματος, για να διασφαλίσουν ότι οι συμπεριφορές των avatar τους δεν επηρεάζονταν με κανέναν τρόπο.
Παρά τα νέα εργαλεία που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα με στόχο να δώσουν στους γονείς περισσότερο έλεγχο στους λογαριασμούς των παιδιών τους, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα: «Οι έλεγχοι ασφαλείας που υπάρχουν είναι περιορισμένοι στην αποτελεσματικότητά τους και εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι για τα παιδιά στην πλατφόρμα». Η έκθεση διαπίστωσε ότι παιδιά ηλικίας έως πέντε ετών μπορούσαν να επικοινωνούν με ενήλικες ενώ έπαιζαν παιχνίδια στην πλατφόρμα και βρήκε παραδείγματα ενηλίκων και παιδιών που αλληλεπιδρούν χωρίς αποτελεσματική επαλήθευση ηλικίας. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι η Roblox άλλαξε τις ρυθμίσεις της τον περασμένο Νοέμβριο, έτσι ώστε οι λογαριασμοί που αναφέρονται ως άτομα κάτω των 13 ετών να μην μπορούν πλέον να στέλνουν απευθείας μηνύματα σε άλλους εκτός από παιχνίδια ή εμπειρίες, αντί να έχουν πρόσβαση μόνο σε μηνύματα δημόσιας μετάδοσης.
Η αναφορά βρήκε επίσης ότι το avatar που ανήκει στον λογαριασμό της 10χρονης μπορούσε να έχει πρόσβαση σε «υψηλά υποβλητικά περιβάλλοντα». Αυτά περιελάμβαναν έναν χώρο ξενοδοχείου όπου μπορούσαν να δουν ένα θηλυκό avatar με διχτυωτές κάλτσες να περιστρέφεται σε ένα κρεβάτι και άλλα avatar ξαπλωμένα το ένα πάνω στο άλλο σε σεξουαλικά υποβλητικές πόζες και έναν δημόσιο χώρο μπάνιου όπου οι χαρακτήρες ουρούσαν και τα avatar μπορούσαν να επιλέξουν αξεσουάρ φετίχ για να ντυθούν.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα δοκιμαστικά τους avatar άκουγαν συνομιλίες μεταξύ άλλων παικτών που μιλούσαν για σεξουαλική δραστηριότητα, καθώς και επαναλαμβανόμενους θορύβους, φιλιά και γρυλίσματα, όταν χρησιμοποιούν τη λειτουργία φωνητικής συνομιλίας.
Η Roblox λέει ότι όλες οι φωνητικές συνομιλίες – οι οποίες είναι διαθέσιμες σε λογαριασμούς επαληθευμένους μέσω τηλεφώνου που επίσημα ανήκουν σε χρήστες ηλικίας 13 ετών και άνω – υπόκεινται σε εποπτεία AI σε πραγματικό χρόνο. Διαπίστωσαν επίσης ότι ένα δοκιμαστικό avatar που είχε εγγραφεί σε έναν ενήλικα ήταν σε θέση να ζητήσει τα στοιχεία Snapchat του δοκιμαστικού avatar πέντε ετών χρησιμοποιώντας ελάχιστα κωδικοποιημένη γλώσσα.
Αν και η Roblox λέει ότι η συνομιλία με κείμενο εντός του παιχνιδιού υπόκειται σε ενσωματωμένα φίλτρα και εποπτεία, η έκθεση αναφέρει ότι αυτό είναι ένα παράδειγμα του πόσο εύκολα μπορούν να παρακαμφθούν τέτοια μέτρα, δημιουργώντας ευκαιρίες για επιθετική συμπεριφορά. Η Roblox είπε ότι αναγνώρισε ότι «υπάρχουν κακοί παράγοντες στο Διαδίκτυο», αλλά πρόσθεσε ότι αυτό είναι «ένα ζήτημα που υπερβαίνει τη Roblox και πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω της συνεργασίας με τις κυβερνήσεις και μιας δέσμευσης σε όλη τη βιομηχανία για ισχυρά μέτρα ασφαλείας σε όλες τις πλατφόρμες». Αναγνώρισε επίσης ότι η επαλήθευση ηλικίας για άτομα κάτω των 13 ετών «παραμένει μια πρόκληση του κλάδου».
Ο Damon De Ionno, διευθυντής ερευνών του Revealing Reality, δήλωσε: «Τα νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας που ανακοινώθηκαν από τη Roblox την περασμένη εβδομάδα δεν φτάνουν αρκετά μακριά. Τα παιδιά μπορούν ακόμα να συνομιλούν με αγνώστους που δεν είναι στη λίστα φίλων τους και με 6 εκατομμύρια εμπειρίες [στην πλατφόρμα], συχνά με ανακριβείς περιγραφές και βαθμολογίες, πώς να αναμένεται από τους γονείς να τις μετριάζουν;»
Ο συνεργάτης της οργάνωσης και εκπρόσωπος της ασφάλειας στο Διαδίκτυο, Beeban Kidron, είπε ότι η έρευνα αποκάλυψε τη «συστηματική αποτυχία της πλατφόρμας να κρατήσει τα παιδιά ασφαλή», προσθέτοντας: «Αυτό το είδος έρευνας χρηστών θα πρέπει να είναι ρουτίνα για ένα προϊόν όπως το Roblox».
Ο Matt Kaufman, ο επικεφαλής ασφαλείας της Roblox, δήλωσε: «Η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια είναι στον πυρήνα όλων όσων κάνουμε. Εξελίσσουμε συνεχώς τις πολιτικές, τις τεχνολογίες και τις προσπάθειες μετριοπάθειας για την προστασία της κοινότητάς μας, ιδιαίτερα των νέων. Αυτό περιλαμβάνει επένδυση σε προηγμένα εργαλεία ασφάλειας, στενή συνεργασία με ειδικούς και ενδυνάμωση γονέων και φροντιστών με ισχυρούς ελέγχους πόρων. Μόνο το 2024, προσθέσαμε περισσότερες από 40 νέες βελτιώσεις ασφάλειας και παραμένουμε πλήρως δεσμευμένοι να προχωρήσουμε περαιτέρω για να κάνουμε το Roblox ένα ασφαλές και ανθρώπινο μέρος για όλους».
Πηγή: The Guardian