Το αγαπημένο σε όλους screen icon και η έμβλημα της μόδας Tilda Swinton έρχεται στο προσκήνιο με μια προσεχή έκθεση που γιορτάζει την καλλιτεχνική και δημιουργική της πορεία. Το “Tilda Swinton – Ongoing” που κάνει εγκαίνια τον Σεπτέμβριο, αναπτύσσεται από την ηθοποιό αποκλειστικά για το Eye Filmmuseum στο Άμστερνταμ.

Το project αυτό, είπε σε δήλωσή της, της προσφέρει την ευκαιρία να επανεξετάσει την καριέρα της τεσσάρων δεκαετιών, κατά τη διάρκεια της οποίας πρωταγωνίστησε σε ταινίες από πειραματικές ινδικές έως παραγωγές του Χόλιγουντ μεγάλου προϋπολογισμού. Είναι μια εργασιακή πρακτική, πρόσθεσε, που «έχει στηριχτεί στην – πάντα παρούσα – σύνδεση και τον ηλεκτρισμό των στενών συνεργασιών που βίωσα από την πρώτη κιόλας στιγμή και συνεχίζω να αισθάνομαι μέχρι σήμερα».

Από τότε που έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο το 1986, με το Caravaggio, η βιογραφική ταινία του Derek Jarman για τον Ιταλό ζωγράφο που δεν έπινε αλκοόλ, η Swinton έχει αποδείξει μια εντυπωσιακή, ευέλικτη παρουσία στην οθόνη. Κατά τη διάρκεια μιας ιστορικής καριέρας, έπαιξε την πρωταγωνίστρια ως άφυλο στο Orlando της Sally Potter (1992), μια ταραγμένη δικηγόρο στο Michael Clayton (2007), μια βαμπίρ στο ονειρικό Only Lovers Left Alive (2013) του Jim Jarmusch και μια αρχαία μάγισσα στο Doctor Strange (2016).

Τόσο χαμαιλέοντας είναι η Swinton που έχει παίξει δύο, ακόμη και τρεις, ξεχωριστούς ρόλους σε μεμονωμένες ταινίες — βλέπε: The Eternal Daughter (2022) της Joanna Hogg και το ριμέικ του Suspiria του Luca Guadagnino το 2018 — μερικές φορές εξαφανίζεται κάτω από στρώματα μακιγιάζ, προσθετικά και αλλαγές προφοράς. Είναι σχεδόν αγνώριστη στο Snowpiercer (2013) του Bong Joon-ho και στο Problemista του Julio Torres (2024).

«Δεν μοιάζω πραγματικά με τους ανθρώπους στις ταινίες», σκέφτηκε το 2014. «Μοιάζω με ανθρώπους σε πίνακες ζωγραφικής». Καθ’ όλη τη διάρκεια, η Swinton ξεκίνησε συνεργασίες με τον κόσμο της μόδας (με τον Viktor και τον Rolf για την πασαρέλα τους το 2003, με τον φωτογράφο Tim Walker για μια σειρά από editorials) καθώς και με καλλιτέχνες όπως οι Doug Aitken και Lynn Hershman Leeson.

Η έκθεση θα εμβαθύνει στα διάφορα θέματα που εμφανίζονται στο έργο της Swinton, μεταξύ των οποίων η φύση, η μνήμη, οι πρόγονοι, τα πνεύματα και οι κοινότητες. Για την καλύτερη αποσύνθεση αυτών των ιδεών, η ηθοποιός θα παρουσιάσει οκτώ έργα, έξι από αυτά νέα, που δημιουργήθηκαν με τους εκλεκτούς της συνεργάτες.

Πέντε από τα κομμάτια συνοδηγούνται από κινηματογραφιστές. Συγκεκριμένα: ο Pedro Almodóvar, στου οποίου το The Room Next Door (2024) πρωταγωνιστούσε η Swinton και η Julianne Moore ως φίλες που αντιμετωπίζουν τον θάνατο, ο Guadagnino, με τον οποίο έχει κάνει πέντε ταινίες, ο Hogg, του οποίου η συνεργασία με τη Swinton χρονολογείται από το 1986, ο Jarmusch, ο οποίος την έχει σκηνοθετήσει σε τέσσερις ταινίες και ο Apichatpong Weerasethakul, ο οποίος σκηνοθέτησε τη Swinton στο Memoria του 2021.

Ένα άλλο έργο έχει τη μορφή performance και εγκατάστασης που βασίζεται σε αντικείμενα από το προσωπικό αρχείο της Swinton, που αναπτύχθηκε μαζί με τον διάσημο επιμελητή μόδας Olivier Saillard. Ένα άλλο κομμάτι, που θα εξερευνά παρομοίως τις ρίζες της ηθοποιού, θα φωτογραφηθεί από τον Walker, ο οποίος πρόσφατα φωτογράφησε τη Swinton για μια σειρά εμπνευσμένη από τον John Singer Sargent, μεταξύ άλλων έργων.

Το όγδοο και τελευταίο έργο χρησιμεύει ως φόρος τιμής στον Jarman, ο οποίος πέθανε το 1994 — μια παρουσίαση υλικού που δεν είχε προηγουμένως παρουσιαστεί, από το αρχείο 8 χιλιοστών του σκηνοθέτη, σε επιμέλεια της Swinton.

«Εστιάζω την προσοχή στον βαθύτατο εμπλουτισμό των δημιουργικών σχέσεων στη ζωή μου», είπε η Swinton, «μοιραζόμαστε τις αφηγήσεις και τις ατμόσφαιρες που μας εμπνέουν: προσφέρουμε νέα δουλειά, ειδικά για την έκθεση Eye, ως τις πιο πρόσφατες χειρονομίες που προκύπτουν από διάφορες συντροφικές συζητήσεις που με κρατούν περίεργη, δεσμευμένη και πεινασμένη».

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Swinton ενορχηστρώνει έκθεση. Το 2019, διοργάνωσε την πρώτη της performance, “Orlando”, στο Ίδρυμα Aperture της Νέας Υόρκης, συγκεντρώνοντας 50 φωτογραφίες από 11 καλλιτέχνες που βασίζονται στα θέματα του παιχνιδιάρικου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ, στο οποίο βασίζεται η ταινία του 1992. Επιπλέον, μια έκθεση της Βρετανίδας σχεδιάστριας Marianna Kennedy, υπό την επίβλεψη της Swinton, πρόκειται να ανοίξει στον οίκο Christie’s στο Παρίσι τον Μάιο.

Η έκθεση της “Tilda Swinton – Ongoing” θα παρουσιαστεί στο Eye Filmmuseum στο Άμστερνταμ στην Ολλανδία, από τις 28 Σεπτεμβρίου 2025 έως τις 8 Φεβρουαρίου 2026.

Πηγή: Artnet / Κεντρική φωτογραφία και Φωτογραφία 1: Tim Walker, Φωτογραφία 2: Jacqueline Lucas Palmer, Φωτογραφία 3: Ruediger Glatz

[mc4wp_form id="278"]