Από τις εκτελεστικές εντολές του Donald Trump μέχρι την υποχώρηση των δικαιωμάτων των αμβλώσεων και την επίθεση στα δικαιώματα των τρανς, ο κύκλος των ειδήσεων μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε εξίσου εξαγριωμένοι και ανίσχυροι. Και όμως, οι καθημερινές μας ενέργειες μπορούν να έχουν περισσότερη δύναμη από ό,τι νομίζουμε, ειδικά όταν αποφασίζουμε πού να ξοδέψουμε τα χρήματα που έχουμε κερδίσει.

Η ιδέα να αγοράζετε τις αξίες σας – να μποϊκοτάρετε επωνυμίες που κάνουν πράγματα με τα οποία δεν συμφωνείτε και να παίρνετε τα χρήματά σας αλλού – δεν είναι νέα. Αλλά σε έναν ταραγμένο κόσμο, έχει γίνει πιο επίκαιρη και επιτακτική και κάτι που όλο και περισσότεροι από εμάς προσπαθούμε να κάνουμε. Μια δημοσκόπηση του 2022 διαπίστωσε ότι το 86% των καταναλωτών ήθελε οι επωνυμίες να έχουν παρόμοιες αξίες με τις δικές τους – σε θέματα όπως η Ποικιλομορφία, η Ισότητα και η Ένταξη (DEI), η κλιματική αλλαγή και οι ηθικές επιχειρηματικές πολιτικές.

Αυτό ενισχύθηκε το 2025. Η αναστολή των πολιτικών της DEI από τον Trump στην κυβέρνηση των ΗΠΑ αντικατοπτρίστηκε από εκείνες στον τομέα της Μεγάλης τεχνολογίας και όχι μόνο, με εταιρείες όπως η Amazon, η Target, η McDonalds και η Walmart να ανακοινώνουν παρόμοιες αλλαγές.

Οι αμερικανοί καταναλωτές κάνουν γνωστά τα συναισθήματά τους σχετικά με αυτή τη στροφή. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση βρήκε το 24% από αυτούς να αλλάζουν πού ψωνίζουν με βάση την πολιτική τους.

Η τάση είναι εμφανής και στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις της Tesla, της εταιρείας αυτοκινήτων που ανήκει στον συνεργάτη του Trump, Elon Musk, μειώθηκαν κατά 45% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι.

Ένας δημοσκόπος που μίλησε στον “The Guardian” αποκάλεσε αυτή τη μετατόπιση «καταναλωτισμό laissez-faire» επειδή δεν διαμαρτυρόμαστε ενεργά και υπάρχει φυσικά αυτή η πολυσυζητημένη φράση στο Διαδίκτυο ότι «δεν υπάρχει ηθική κατανάλωση στον καπιταλισμό», ώστε να αγοράζουμε ό,τι θέλουμε όταν θέλουμε.

Αλλά, υπάρχει κάτι πολύ ισχυρό στο να αλλάξετε το πού ξοδεύετε τα χρήματά σας. Και αν μια σημαντική μερίδα των καταναλωτών κάνει αυτή την αλλαγή, οι μεγάλες εταιρείες θα πρέπει να ακούσουν γιατί θα επηρεάσει αυτό που τους ενδιαφέρει περισσότερο: Τα αποτελέσματα τους.

Το να αγοράζετε τις αξίες σας στην πράξη είναι κάτι εντελώς άλλο. Πώς πηγαίνουμε από τις καλές προθέσεις στην αλλαγή; Πώς το κάνουμε να δουλέψει;

Υπάρχει η αίσθηση του ισχυρού στο να αλλάξετε το πού ξοδεύετε τα χρήματά σας

Είναι καλύτερο να ξεκινήσετε με τις εύκολες νίκες – ελάχιστες αλλαγές που συμβάλλουν στην επίτευξη των αξιών σας. Μπορείτε να ψωνίζετε φρέσκα προϊόντα εποχιακά, για παράδειγμα σμέουρα που καλλιεργούνται στη χώρα σας, ως ένας τρόπος για να ελαχιστοποιήσετε αυτές τις εκπομπές άνθρακα και, όπως σχεδόν κάθε κλισέ της μεσαίας τάξης, να έχετε πάντα μια υφασμάτινη τσάντα για ψώνια.

Χρειάζεται λίγη προσαρμογή, αλλά πρέπει να βρείτε λύσεις σε μικρά μαγαζιά κοντά στο σπίτι σας και όχι σε μεγάλες αλυσίδες. Για βιβλία, μπορείτε να επιλέγετε τα τοπικά σας βιβλιοπωλεία. Επιλέξτε προϊόντα καθαρισμού στο κατάστημα βιολογικών προϊόντων κοντά στο σπίτι σας. Αυτές οι μικρές αλλαγές γίνονται πλέον δεύτερη φύση σας. Η πληροφόρηση είναι απαραίτητη. Εγγραφείτε σε ενημερωτικά δελτία που συμμερίζονται την άποψή σας – όπως το Blackbird Spyplane, που δημοσίευσε ένα δοκίμιο με τίτλο «Πρέπει να μποϊκοτάρουμε την Am*zon;», καθώς και το ενημερωτικό δελτίο της Miranda July. Μέσω αυτών, μπορείτε να ανακαλύψετε μικρές μάρκες και μεταχειρισμένους θησαυρούς.

Στη συνέχεια, υπάρχει η κοινότητά σας

Αυτό είναι απαραίτητο να το σκεφτούμε εάν σκοπεύουμε να κάνουμε «αγορά των αξιών μας»: Να θυμάστε ότι τα ζητήματα που σας ωθούν να κάνετε αυτές τις αλλαγές μπορεί να μην είναι ίδια με αυτά του φίλου σας. Και ότι, σε μια κρίση κόστους ζωής, είναι προνόμιο να το κάνετε αυτό, επειδή αυτές οι αλλαγές προσθέτουν λίγο περισσότερο στην πλειονότητα των συναλλαγών.

Αλλά η μεγαλύτερη συμβουλή; Συνειδητοποιήστε ότι δεν είστε τέλειοι. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι υπάρχουν προϊόντα στο ντουλάπι του μπάνιου μας που δεν είναι εντελώς cruelty free, παρά τις καλύτερες προθέσεις μας. Πάντα θα υπάρξουν κάποιες παραλείψεις και κάποιες υποχωρήσεις – όπως να παρασυρθούμε στην αγορά μιας φτηνής μαύρης φούστας, αλλά το σημαντικό είναι να μην τα παρατήσουμε και να επιμείνουμε στην αλλαγή.

Πηγή: ELLE UK

[mc4wp_form id="278"]