Το μόνο γνωστό σενάριο για τη θεμελιώδη ταινία του Jean-Luc Godard της Nouvelle Vague, “Breathless” (À Bout de Souffle) θα δημοπρατηθεί αργότερα φέτος, αφού βγήκε στο φως για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 60 χρόνια.

Περίπου 70 σελίδες από τις χειρόγραφες σημειώσεις του Godard και τις συνόψεις ορισμένων από τις πιο διάσημες σκηνές, συμπεριλαμβανομένης της δραματικής έναρξης της ταινίας, ανακαλύφθηκαν στο κτήμα του διάσημου παραγωγού Georges de Beauregard. Η ταινία, που ακολουθεί την καταδικασμένη σχέση μεταξύ μιας Αμερικανίδας φοιτήτριας στο Παρίσι (Jean Seberg) και του κουκουλοφόρου φίλου της που καταζητείται για τον πυροβολισμό ενός αστυνομικού (Jean-Paul Belmondo), είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του κινήματος Nouvelle Vague της Γαλλίας που συγκλόνισε τον κόσμο του κινηματογράφου, συμπεριλαμβανομένου του Χόλιγουντ.

Η καινοτόμος μέθοδος εργασίας του Godard σημαίνει ότι τα σενάρια των ταινιών του είναι σπάνια. Απέφευγε τα επίσημα σενάρια και του άρεσε να γράφει διαλόγους το βράδυ πριν από ένα γύρισμα, για να ενθαρρύνει τους ηθοποιούς να συμπεριφέρονται φυσικά. Είχε επίσης μια τάση να καταστρέφει γραπτά αρχεία.

Η Anne Heilbronn, επικεφαλής βιβλίων και χειρογράφων στον οίκο Sotheby’s στο Παρίσι, που δημοπρατεί το χειρόγραφο μαζί με φωτογραφίες και άλλα αντικείμενα από το κτήμα του De Beauregard, παραδέχτηκε ότι κυριεύτηκε από συγκίνηση όταν είδε τα έγγραφα. «Ήθελα να κλάψω. Ήταν απίστευτο σοκ να έχω στα χέρια μου αυτό το χειρόγραφο που είναι μια καταγραφή της ιστορίας του γαλλικού και παγκόσμιου κινηματογράφου», είπε. «Το “À Bout de Souffle” είναι μια εμβληματική ταινία για όλο τον κόσμο και εδώ βλέπουμε μέρος του διαλόγου, τις σκηνές, το τρέιλερ, για πρώτη φορά από το 1960. Από όσο γνωρίζουμε, είναι το μοναδικό σενάριο του είδους του».

Το αρχικό περίγραμμα της ιστορίας, βασισμένο σε ένα ειδησεογραφικό γεγονός που συνάρπασε τη Γαλλία το 1952, είχε γραφτεί από τον φίλο του Godard και συνάδελφο σκηνοθέτη της Nouvelle Vague François Truffaut , ο οποίος του επέτρεψε να αναπτύξει την πλοκή. Ο De Beauregard, μια άλλη βασική προσωπικότητα του κινήματος, είχε γνωρίσει τον Godard μέσω του Truffaut και έκανε ένα άλμα πίστης συμφωνώντας να παράγει το Breathless, την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του τότε άγνωστου σκηνοθέτη.

Ο Godard προσέγγισε το γύρισμα το καλοκαίρι του 1959 με τη μέθοδο του ντοκιμαντέρ, γυρίζοντας στους δρόμους με κάμερα χειρός και κυρίως με φυσικό φως. Έχοντας ξεκινήσει με ένα ακριβές σενάριο για τα πρώτα 14 λεπτά δράσης, το παράτησε και αποφάσισε να γράψει το σενάριο κάθε μέρας το προηγούμενο βράδυ. Καθώς ο διάλογος επρόκειτο να συγχρονιστεί στο post-production, δεν τον πείραζε αν οι ηθοποιοί ξέχναγαν τα λόγια που τους είχε δώσει το πρωί των γυρισμάτων, όπως έκανε συχνά.

Ο οίκος Sotheby’s αναφέρει ότι περιγράφει το χειρόγραφο ως «μερικό», όχι επειδή λείπει κάτι, αλλά επειδή ο Godard δεν υπέβαλε πλήρη σύνοψη και σενάριο στο Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Κινουμένων Σχεδίων του υπουργείου Πολιτισμού, όπως θα ήταν φυσιολογικό τότε, και το έφτιαξε σε μεγάλο βαθμό καθώς προχωρούσε. Ο Godard εξήγησε τη σκέψη του στο Cahiers du Cinéma το 1968. «Είχα γράψει την πρώτη σκηνή και, για τα υπόλοιπα, είχα έναν τεράστιο αριθμό σημειώσεων που αντιστοιχούσαν σε κάθε σκηνή. Είπα στον εαυτό μου, αυτό είναι εξωφρενικό! Σταμάτησα τα πάντα. Μετά το σκέφτηκα… αντί να βρω κάτι πολύ καιρό πριν, θα το βρω λίγο πριν. Όταν ξέρετε πού πηγαίνετε, θα πρέπει να είναι δυνατό. Δεν είναι αυτοσχεδιασμός, είναι τελειοποίηση της τελευταίας στιγμής».

Το 1967, ο Truffaut έγραψε: «Τα χρόνια που περνούν επιβεβαιώνουν τη βεβαιότητά μας ότι το “À Bout de Souffle” έχει σηματοδοτήσει μια αποφασιστική καμπή στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως έκανε ο «Πολίτης Κέιν» το 1940. Ο Godard κατέστρεψε το σύστημα, έκανε ένα χάος στον κινηματογράφο».

Το χειρόγραφο, με εκτίμηση £350.000-£500.000, θα πωληθεί στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής δημοπρασίας βιβλίων και χειρογράφων του Sotheby’s, που θα είναι ανοιχτή για υποβολή προσφορών στις 14-18 Ιουνίου. Η ενιαία παρτίδα θα περιλαμβάνει τέσσερις πρωτότυπες φωτογραφίες του Godard και του Seberg, ένα vintage φύλλο επικοινωνίας και επιστολές από τον Godard και τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Roger Hanin, που εμφανίστηκαν στην ταινία, όλα από το αρχείο του De Beauregard. «Ως κάποιος που λατρεύει τον κινηματογράφο και είναι παθιασμένος με αυτόν, μπορώ να πω ότι είναι ένα από τα καλύτερα σενάρια ταινιών που έχω κρατήσει ποτέ στα χέρια μου», είπε ο Heilbronn.

Πηγή: The Guardian

[mc4wp_form id="278"]