Ένα διάσημο χειρόγραφο του Μεσαίωνα που ενέπνευσε ένα κάστρο του Walt Disney, αλλά δεν ήταν ορατό από το κοινό και τους μελετητές για περισσότερα από 40 χρόνια, θα εκτεθεί στη Γαλλία αυτό το καλοκαίρι.
Σελίδες από το Les Très Riches Heures (Οι Πολύ Πλούσιες Ώρες) – περίτεχνα διακοσμημένο βιβλίο προσευχής από τον 15ο αιώνα – θα εκτεθούν στο Château de Chantilly, βόρεια του Παρισιού, μετά από δαπανηρή αποκατάσταση. Δεν το είχαν δει ακόμη και ιστορικοί και ακαδημαϊκοί, από τη δεκαετία του 1980.
Με εντολή του Ιωάννη, του δούκα του Μπέρυ, αδελφού του βασιλιά Καρόλου Ε’ της Γαλλίας, το χειρόγραφο 416 σελίδων είναι ένα «βιβλίο ωρών» που καταγράφει προσευχές που πρέπει να ειπωθούν σε κάθε κανονική ώρα της ημέρας, μαζί με ένα ημερολόγιο εκκλησιαστικών εορτών και εορτών αγίων. Περιλαμβάνει 131 περίπλοκες μινιατούρες, 300 διακοσμημένα κεφαλαία γράμματα και διακοσμητικά περιγράμματος που έχουν δημιουργηθεί από ακριβές χρωστικές ουσίες και χρυσό σε λεπτές σελίδες βελούδου από δέρμα μοσχαριού. Πολλές εικόνες είναι αναπαραστάσεις αγροτών και ντυμένων ευγενών σε κομψά κτίρια, καθώς και παραδοσιακές θρησκευτικές σκηνές.
Το βιβλίο δημιουργήθηκε από τρεις Ολλανδούς αδελφούς, τον Paul, τον Johan και τον Herman Limbourg, που εργάστηκαν σε αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως International Gothic στυλ που ξεκίνησε στη Βουργουνδία και τη βόρεια Ιταλία και εξαπλώθηκε σε όλη τη δυτική Ευρώπη, και θεωρείται το σπουδαιότερο έργο τους. Όταν τα αδέρφια και ο δούκας πέθαναν όλοι το 1416 – πιθανώς από τον Μαύρο Θάνατο – το χειρόγραφο, ημιτελές και αδέσμευτο, πέρασε στον ξάδερφο του Μπέρι, τον δούκα του Ανζού. Λίγο αργότερα άλλοι καλλιτέχνες, που πιστεύεται ότι περιλαμβανόταν ο Ολλανδός Barthélemy d’Eyck, γνωστός ως «κύριος των σκιών», ο οποίος είχε επίσης έδρα τη Βουργουνδία, εργάστηκαν πάνω στο βιβλίο.
Για περισσότερα από 40 χρόνια μετά το θάνατο του Μπέρι, η ακριβής τοποθεσία του Les Très Riches Heures παρέμενε μυστήριο μέχρι το 1485, όταν το απέκτησε ο Κάρολο, ο δούκας της Σαβοΐας, ο οποίος ανέθεσε στον Γάλλο ζωγράφο και φωτιστή Jean Colombe να ολοκληρώσει το έργο. Μετά το θάνατο του δούκα πέντε χρόνια αργότερα, το έργο πέρασε από τα χέρια πολλών αξιωματούχων και ευγενών οικογενειών στις Κάτω Χώρες (Ολλανδία) και στη Γαλλία και την Ιταλία.
Το 1856, επανεμφανίστηκε στο Twickenham στο σπίτι του Henri, του δούκα του Aumale, γιου του βασιλιά Louis-Philippe, ο οποίος είχε ζήσει εξόριστος στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όταν ο Aumale επέστρεψε στη Γαλλία το 1877, εγκατέστησε τη συλλογή έργων τέχνης του και το βιβλίο στο Château de Chantilly, το σπίτι του, όπου παραμένει έκτοτε.
Το μουσείο Condé, που ιδρύθηκε για να στεγάσει τα έργα, είναι ανοιχτό στο κοινό από το 1898, αλλά το Les Très Riches Heures σπάνια έχει εκτεθεί και δεν έχει δανειστεί ποτέ. Το βιβλίο παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό άγνωστο μέχρι τα τέλη του 19ου και 20ου αιώνα, όταν οι εικόνες του έγιναν αναφορά για τον Μεσαίωνα στη φαντασία του κοινού.
Το κάστρο της Ωραίας Κοιμωμένης στη Disneyland του Παρισιού ήταν εν μέρει εμπνευσμένο από εικόνες πύργων από το Les Très Riches Heures. «Όταν οι άνθρωποι σκέφτονται τον Μεσαίωνα, αυτές είναι οι εικόνες που βλέπουν», δήλωσε ο Mathieu Deldicque, διευθυντής του μουσείου Condé.
Είπε ότι η έκθεση θα παρουσιάσει επίσης βιβλία από τη συλλογή του δούκα του Μπέρι για πρώτη φορά από τον 15ο αιώνα. Ο Μπέρι, γνωστός ως Ιωάννης ο Μεγαλοπρεπής, του οποίου το μότο ήταν “Le Temps venra” (θα έρθει η ώρα), ήταν ένας από τους μεγαλύτερους προστάτες των τεχνών της μεσαιωνικής Γαλλίας και συνέλεξε φωτισμένα χειρόγραφα.
Ο Deldicque είπε ότι η αποκατάσταση του Les Très Riches Heures θα ολοκληρωθεί αφού κλείσει η έκθεση και το χειρόγραφο επιστραφεί στο αρχείο του μουσείου. «Είναι πολύ εύθραυστο και κινδυνεύει να υποστεί ζημιά από το φως για να εκτίθεται μόνιμα», είπε. «Γι’ αυτό αυτή η έκθεση θα είναι μοναδική. Όλοι ξέρουν για αυτό το βιβλίο – αλλά κανείς δεν το έχει δει».
Πηγή: The Guardian / Κεντρική φωτογραφία: Michel Urtado/RMN/Grand Palais