Το Λούβρο είναι το πιο διάσημο μουσείο στον κόσμο, με μια εγκυκλοπαιδική συλλογή με περισσότερους από 500.000 πίνακες, σχέδια, αρχαιολογικά ευρήματα και αντικείμενα τέχνης που εκτείνονται σε χιλιετίες. Ωστόσο, με εξαίρεση τους πολυτελείς μανδύες του ιπποτικού Τάγματος του Αγίου Πνεύματος που αποκαταστάθηκαν πέρυσι, το γαλλικό πολιτιστικό ίδρυμα δεν διαθέτει ρούχα στη μόνιμη συλλογή του και δεν έχει παρουσιάσει ποτέ έκθεση μόδας σε πολλές γκαλερί — μέχρι τώρα.
Η έκθεση Louvre Couture: Art and Fashion: Statement Pieces, που άνοιξε στις 24 Ιανουαρίου, συγκεντρώνει περισσότερες από 100 διαφορετικές εμφανίσεις και αξεσουάρ από 45 οίκους και σχεδιαστές, από τον Cristóbal Balenciaga έως τη Marine Serre, προβάλλοντας τη στενή σχέση μεταξύ της σύγχρονης μόδας και των διακοσμητικών τεχνών.
«Η εντύπωση που θα ήθελα να έχει ο κόσμος από αυτή την έκθεση είναι το γεγονός ότι τα μουσεία είναι πολύ ελεύθερα και σύγχρονα μέρη», λέει ο Olivier Gabet, ανώτερος επιμελητής κληρονομιάς του Λούβρου και διευθυντής του Τμήματος Διακοσμητικών Τεχνών. «Ήθελα να δείξω ότι αυτό που μπορεί να φαίνεται εκ πρώτης όψεως σαν μια σκονισμένη συλλογή, μπορεί να είναι απόλυτα μοντέρνο από άποψη έμπνευσης». Ο Gabet φέρνει μια βαθιά γνώση της μόδας από τις υπερπαραγωγικές επιδείξεις μόδας όπως ο Christian Dior: Couturier du Rêves που διοργάνωσε στο Musée des Arts Décoratifs, όπου στο παρελθόν υπηρέτησε ως διευθυντής προτού ενταχθεί στο Λούβρο το 2022. Κατά την εκτίμησή του, το Λούβρο είναι «τεράστιος πίνακας διάθεσης», μια πηγή ατελείωτων εμπνεύσεων και επιρροών για σύγχρονους σχεδιαστές και λάτρεις της μόδας.
Περιλαμβάνοντας τέσσερις βασικές ιστορικές περιόδους – το Βυζάντιο και τον Μεσαίωνα, την Αναγέννηση, το Grand Siècle και τον δέκατο όγδοο αιώνα και τον δέκατο ένατο αιώνα – το Louvre Couture απλώνεται σε όλο το μουσείο, από τις γκαλερί διακοσμητικών τεχνών στο Richelieu και το Sully Wings μέχρι τα διαμερίσματα Napoleon III., τοποθετώντας κομμάτια μόδας που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1960 και 2025 σε συνομιλία με ιστορικά έπιπλα και αντικείμενα τέχνης που τους ενέπνευσε.
Μερικές φορές η έμπνευση είναι αρκετά κυριολεκτική — όπως στην περίπτωση του κοστουμιού υψηλής ραπτικής Chanel του Karl Lagerfeld για την άνοιξη 2019 με μια ολόσωμη μπλε και λευκή κεντημένη παγιέτα μοτίβο εμπνευσμένη από μια λακαρισμένη συρταριέρα του 18ου αιώνα στη συλλογή του Λούβρου που κάποτε ανήκε στη Louise Julie de Mailly-Nesle, comtesse de Mailly. Άλλα είναι πιο αφηρημένα, όπως το mini φόρεμα Hèrmes άνοιξη 2021 της Nadège Vanhée με γεωμετρικό μπρούτζινο πλέγμα που καλύπτεται από ελαστικό μεταξωτό μίνι φόρεμα που λαμβάνει στοιχεία από το μεσαιωνικό chainmail.
Τα δωμάτια της περιόδου του 18ου αιώνα είναι τα πιο πυκνοκατοικημένα, με ροκο-εμπνευσμένες όψεις από τους Dieur, Alexander McQueen, John Ο Galliano και ο Nicolas Ghesquière που μοιάζουν με μαρκετερί και χρυσά ειλητάρια που φαίνονται κοντά στα ντουλάπια Boulle και στις καρέκλες του Louis XV. Ο Gabet εντοπίζει τη διαρκή γοητεία της μόδας με τον 18ο αιώνα σε γευστικούς δημιουργούς OG όπως η Madame de Pompadour, η Madame du Berry και, φυσικά, η Queen Marie Antoinette.
«Ήταν μια στιγμή αριστείας στη χειροτεχνία. Είχαμε αυτές τις δυνατές γυναικείες φιγούρες που ενσάρκωναν ένα συγκεκριμένο όραμα της μόδας», λέει ο Gabet. «Από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα είναι ένα διαρκές νήμα έμπνευσης και φαντασίας».
Η έκθεση παρουσιάζει επίσης πιο υποτονικά σχέδια από τους Balencaiga και Carven, δύο οίκους των οποίων οι ιδρυτές ήταν παθιασμένοι συλλέκτες διακοσμητικών τεχνών του 18ου αιώνα, αλλά που ωστόσο αντιστάθηκαν στην άνθηση του ροκοκό στο δικό τους έργο. Η σχεδόν ασκητική γλυπτική μαύρη τουαλέτα της Demna, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην πασαρέλα Balenciaga την άνοιξη του 2020, αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο τα γλυπτικά σχήματα του Cristóbal Balenciaga έμοιαζαν με διαστημόπλοια. Ομοίως, το ακατέργαστο σατέν παλτό της Louise Trotter για την άνοιξη 2025 απηχεί τον μινιμαλισμό της Marie-Louise Carven, η οποία ήταν γνωστή τόσο για τα έντονα ραμμένα μονόχρωμα φορέματά της όσο και για τη δωρεά περισσότερων από 100 κομματιών επίπλων και αντικειμένων τέχνης του 18ου αιώνα από την προσωπική της συλλογή στο Λούβρο.
Ο φρέσκος τρόπος παρουσίασης της συλλογής διακοσμητικών τεχνών του Λούβρου προσελκύει ήδη νέους επισκέπτες. «Αυτό που αγαπώ είναι ότι υπάρχει ένα νεότερο πλήθος εδώ σήμερα», λέει ο Gabet. «Οι γκαλερί του τμήματος Διακοσμητικής Τέχνης δεν είναι πάντα οι πιο δημοφιλείς όταν έχετε Αρχαιολογία και τη Μόνα Λίζα».
Πηγή: W Magazine / Φωτογραφίες: Louvre Couture