Η Ιταλίδα σχεδιάστρια Rosita Missoni, συνιδρύτρια του ομώνυμου οίκου μόδας, γνωστού για τα λαμπερά στυλ και τα στυλ με μοτίβα, πέθανε την Τετάρτη σε ηλικία 93 ετών, δήλωσε αξιωματούχος της εταιρείας την Πέμπτη. Είχε ξεκινήσει την επιχείρηση το 1953 με τον σύζυγό της Ottavio Missoni, αναπτύσσοντας μια μάρκα που έγινε δημοφιλής για τα πολύχρωμα πλεκτά της με γεωμετρικά σχέδια και ρίγες, συμπεριλαμβανομένου του μοτίβου ζιγκ-ζαγκ που είναι γνωστό ως fiammato.
Γεννημένη σε μια οικογένεια τεχνιτών κλωστοϋφαντουργίας κοντά στη βόρεια ιταλική πόλη Βαρέζε, η Rosita σπούδασε σύγχρονες γλώσσες. Σε ένα ταξίδι στο Λονδίνο το 1948 για να βελτιώσει τα αγγλικά της, γνώρισε τον Ottavio, ο οποίος αγωνιζόταν με την ιταλική ομάδα 400 μέτρων με εμπόδια στους Ολυμπιακούς Αγώνες στην πόλη.
Η μάρκα Missoni κέρδισε διεθνή αναγνώριση και βραβεία για τα χαρακτηριστικά της μοτίβα και την πρωτοποριακή χρήση υφασμάτων και μια προσέγγιση της μόδας που συχνά συγκρίνεται με τη σύγχρονη τέχνη. Βοηθήθηκε επίσης από αυτό που ονομάστηκε «μάχη των σουτιέν» το 1967.
Η Missoni είχε προσκληθεί να εμφανιστεί στο Παλάτι Pitti στη Φλωρεντία, αλλά πριν τα μοντέλα βγουν στις πασαρέλες, η Rosita παρατήρησε ότι τα σουτιέν τους ήταν ορατά από το πάνω μέρος τους, καταστρέφοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα χρώματος και σχεδίου. Είπε στα μοντέλα να βγάλουν το σουτιέν τους αλλά, κάτω από το φωτισμό της πασαρέλας, τα ρούχα τους έγιναν εντελώς διάφανα και το περιστατικό προκάλεσε αίσθηση. Δεν προσκλήθηκαν να επιστρέψουν τον επόμενο χρόνο, αλλά η Missoni βρέθηκε γρήγορα στα εξώφυλλα γνωστών περιοδικών μόδας όπως η Vogue, η Elle και η Marie Claire.
Τα πολυεπίπεδα σχέδια τους, γεμάτα μοτίβα, τράβηξαν την προσοχή ενός κόσμου της μόδας που απομακρύνθηκε από την υψηλή μόδα, και έγινε ο σημαιοφόρος του λεγόμενου στυλ «συναρμολόγησης» (put together). Όταν η εταιρεία μετέφερε τη βάση της στην ιταλική πόλη Sumirago, βόρεια του Μιλάνου, οι Missoni έστησαν το σπίτι τους δίπλα, με τα περισσότερα από τα παράθυρά τους να βλέπουν τα αγαπημένα βουνά της Rosita Monte Rosa.
Η Rosita παρέμεινε δημιουργική διευθύντρια για τις συλλογές γυναικείων ενδυμάτων μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν μεταβίβασε το καθήκον στην κόρη της Angela. Το ζευγάρι υπέστη τραγωδία το 2013 όταν ο Vittorio Missoni, ο μεγαλύτερος γιος τους και διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας, σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα στα ανοιχτά της Βενεζουέλας. Ο Ottavio πέθανε τον Μάιο του 2013 σε ηλικία 92 ετών, τέσσερις μήνες μετά την εξαφάνιση του αεροπλάνου του γιου τους, αλλά πριν βρεθούν τα συντρίμμια.
Η επωνυμία επεκτάθηκε σε οικιακές συλλογές και ξενοδοχεία. Το 2018 το ιταλικό επενδυτικό ταμείο FSI επένδυσε 70 εκατομμύρια ευρώ στην οικογενειακή εταιρεία με αντάλλαγμα μερίδιο 41%, με στόχο την ενίσχυση της επωνυμίας στο εξωτερικό.
Η Missoni επέλεξε τον Rothschild το 2023 ως οικονομικό σύμβουλο για να διερευνήσει μια πιθανή πώληση της οικογενειακής εταιρείας.
Πηγή: CNN UK / Κεντρική φωτογραφία: AP