Αν τα ονόματα Fendi, Dior και Valentino αφαιρούνταν από τις προσόψεις των καταστημάτων, η Via Monte Napoleone του Μιλάνου θα μπορούσε να αποτελεί έναν ελαφρώς πιο όμορφο από το μέσο δρόμο στη βόρεια ιταλική πρωτεύουσα, με τα τυπικά φορτηγά και βέσπες δίπλα σε Porsche, τουρίστες και κατοίκους. Όμως δρόμος μήκους μόλις 350 μέτρων ονομάστηκε ο πιο ακριβός εμπορικός δρόμος στον κόσμο, ξεπερνώντας την Fifth Avenue της Νέας Υόρκης, τη New Bond Street του Λονδίνου και τα Ηλύσια Πεδία του Παρισιού, και έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας εδώ και 34 χρόνια.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Main Streets Across the World, του ομίλου real estate Cushman & Wakefield, η αλλαγή «αντανακλά την ισχυρή αύξηση των ενοικίων στην ιταλική οδό, που ξεπέρασε το 30% τα τελευταία δύο χρόνια, ενισχύθηκε περαιτέρω φέτος από την ανατίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου των ΗΠΑ». Το ενοίκιο στον δρόμο, ο οποίος κατέλαβε τη δεύτερη θέση πέρυσι πίσω από την Πέμπτη Λεωφόρο, μπορεί να φτάσει τα 20.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο ετησίως και οι επιχειρήσεις ανθούν: στη μεγαλύτερη συμφωνία ακινήτων της Ευρώπης εδώ και δύο χρόνια, ο όμιλος πολυτελών ετερογενών δραστηριοτήτων Kering, ο οποίος κατέχει τη Gucci, αγόρασε ένα προνομιακό σημείο στο δρόμο νωρίτερα φέτος. Τα ενοίκια στην Πέμπτη Λεωφόρο, συγκριτικά, μπορούν να φτάσουν τα 19.537 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ετησίως, αλλά η ανάπτυξη έχει καταρρεύσει. Ο δρόμος Tsim Sha Tsui στο Χονγκ Κονγκ βρέθηκε στην τέταρτη θέση, με το ετήσιο ενοίκιο ανά τετραγωνικό μέτρο να φτάνει τα 15.697 ευρώ.
Η Via Monte Napoleone, η οποία είναι πολύ μικρότερη από τα άλλα παγκόσμια hotspot πολυτελείας, φιλοξενεί τα μεγαλύτερα κορυφαία ονόματα του κόσμου: Επωνυμίες ιταλικής κληρονομιάς Loro Piana και Tod’s rub shoulders με την πολυσύχναστη Bottega Veneta, καθώς και ίσως τον πιο φανατισμένο Μιλανέζο από όλους, τον Versace. Η Gucci κάθεται απέναντι από την Prada, με μια πολυτελή βιτρίνα. Όλοι οι οίκοι επιλέγουν να εμφανιστούν στην εβδομάδα μόδας του Μιλάνου, αντί σε οποιαδήποτε άλλη από τις Big Four.
Ο δρόμος είναι πιο χαμηλών τόνων από την κοντινή Galleria Vittorio Emanuele II, το εμπορικό κέντρο του 19ου αιώνα με γυάλινη κορυφή και πολλά από τα ίδια ονόματα. Μπορεί να αξίζει περισσότερο ινσταγκραμικά, αλλά φαίνεται ότι η συμπαγής Via Monte Napoleone είναι το μέρος όπου ξοδεύονται τα πραγματικά χρήματα. «Οι τιμές είναι εξαιρετικά υψηλές, όχι μόνο λόγω του κύρους, αλλά και λόγω της έλλειψης προσφοράς», λέει η Diletta Giorgolo, επικεφαλής κατοικιών στο Italy Sotheby’s International Realty. «Χωρίς διαθεσιμότητα για ενοικίαση ή αγορά, κάθε φορά που ένα ακίνητο είναι διαθέσιμο, η τιμή του συχνά εκτοξεύεται σε ανυπολόγιστα επίπεδα». Σύμφωνα με την εμπειρία της, «οι αξίες των ακινήτων έχουν αυξηθεί σταθερά, ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας».
Άλλοι δρόμοι μπορεί να μην διεκδικούν την πρώτη θέση ακόμα, αλλά τα πάνε καλά όταν κρίνονται από την αύξηση των ενοικίων, από τον Váci utca στη Βουδαπέστη, τον Omotesando στο Τόκιο και τον Midosuji στην Οσάκα μέχρι την Design District στο Μαϊάμι και την Indiranagar 100 Feet Road στο Μπανγκαλόρ.
Το Μιλάνο δεν ανταγωνίζεται τον αριθμό τουριστών, δεδομένου ότι το Παρίσι είχε περίπου 50 εκατομμύρια αφίξεις τουριστών πέρυσι, η Νέα Υόρκη 60 εκατομμύρια, το Χονγκ Κονγκ 34 εκατομμύρια, το Λονδίνο 16 εκατομμύρια και το Μιλάνο 8,5 εκατομμύρια. Μια εξήγηση μπορεί να είναι ότι το Μιλάνο προσελκύει περισσότερους παγκόσμιους μεγάλους ξοδευτές από τότε που προσφέρει αφορολόγητα πολυτελή ψώνια για άτομα εκτός ΕΕ. Τα παγκοσμιοκεντρικά γεγονότα προσελκύουν επίσης κόσμο. «Από την Έκθεση του Μιλάνου το 2015, το Μιλάνο έχει δει μια αναζωπύρωση της δημιουργικότητας, τόσο της εγχώριας όσο και των διεθνών αφίξεων, και η ενέργεια που φέρνει είναι απτή», λέει η Βρετανίδα δημοσιογράφος Scarlett Conlon που εργάζεται στην πόλη.
Η εβδομάδα σχεδίου μόδας του Μιλάνου, που διοργανώθηκε από το Salone del Mobile, έχει αυξηθεί σε δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια και φέρνει στην πόλη εκατοντάδες χιλιάδες λάτρεις του καλού τακουνιού.
Η JJ Martin γεννήθηκε στο Λος Άντζελες, αλλά τα τελευταία 20 χρόνια έχει γίνει συνώνυμο της μιλανέζικης πολυτέλειας χάρη στο lifestyle brand της La DoubleJ, το οποίο έχει ένα κατάστημα ακριβώς έξω από τη Via Monte Napoleone. «Είμαι ενθουσιασμένη για το Μιλάνο που είναι στις ειδήσεις και είναι το κέντρο της μόδας, γιατί του αξίζει τόσο από την άποψη της τεχνογνωσίας, της ποιότητας, των τεχνιτών, των εργοστασίων, των εκατοντάδων χρόνων εμπειρίας που έχει αυτή η χώρα και τη ριζοσπαστική ομορφιά και το πάθος για την υψηλότερη δυνατή ποιότητα», λέει.
Η Martin λέει ότι ξέρει τι κάνει τον δρόμο του Μιλάνου τόσο ξεχωριστό σε σύγκριση με άλλους παγκόσμιους κόμβους πολυτελείας: «Έχετε ένα πολύ καλύτερο πιάτο με ζυμαρικά και ένα ποτήρι κρασί κάπου κοντά».
Πηγή: The Guardian