Η απόλαυση της ανάγνωσης για τα παιδιά έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο σχεδόν δεκαετιών, με μόλις έναν στους τρεις νέους να λέει ότι του αρέσει να διαβάζει στον ελεύθερο χρόνο του, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Μόνο το 34,6% των νέων ηλικίας οκτώ έως 18 ετών που συμμετείχαν στην έρευνα του National Literacy Trust (NLT) δήλωσαν ότι τους αρέσει να διαβάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους. Αυτό είναι το χαμηλότερο νούμερο που κατέγραψε η φιλανθρωπική οργάνωση από τότε που άρχισε να ερευνά παιδιά σχετικά με τις αναγνωστικές τους συνήθειες πριν από 19 χρόνια, αντιπροσωπεύοντας πτώση 8,8 ποσοστιαίων μονάδων από πέρυσι.
Είναι επίσης μέρος μιας ευρύτερης πτωτικής τάσης από το 2016, όταν σχεδόν δύο στα τρία παιδιά δήλωσαν ότι τους άρεσε να διαβάζουν. Η συχνότητα ανάγνωσης βρίσκεται επίσης σε ιστορικό χαμηλό, με το 20,5% των νέων οκτώ έως 18 ετών να αναφέρει ότι διαβάζει καθημερινά στον ελεύθερο χρόνο τους, έναντι 28% πέρυσι. Το χάσμα μεταξύ των φύλων στην απόλαυση της ανάγνωσης έχει διευρυνθεί, με το 28,2% των αγοριών ηλικίας οκτώ έως 18 ετών να δηλώνουν τώρα ότι τους αρέσει να διαβάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους, σε σύγκριση με το 40,5% των κοριτσιών.
«Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά που διαβάζουν για ευχαρίστηση και τα παιδιά που διαβάζουν γενικά, αποκομίζουν κάθε είδους οφέλη, από αυξημένο λεξιλόγιο έως πολύ βελτιωμένη ψυχική ευεξία», δήλωσε ο βραβευμένος συγγραφέας παιδικών βιβλίων Frank Cottrell-Boyce. «Αλλά η σημερινή έρευνα δείχνει ότι πολύ συχνά ως έθνος παρακρατούμε αυτά τα οφέλη από τα παιδιά μας». Περιέγραψε τα οφέλη ως «άυλο προνόμιο».
Το NLT διαπίστωσε ότι τα διπλάσια παιδιά που δήλωσαν ότι τους αρέσει να διαβάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους έχουν δεξιότητες ανάγνωσης άνω του μέσου όρου (34,2%) σε σύγκριση με εκείνα που δεν απολαμβάνουν την ανάγνωση (15,7%). Τα παιδιά που διαβάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους τουλάχιστον μία φορά το μήνα είπαν ότι τα βοηθά να χαλαρώσουν (56,6%) και να αισθάνονται χαρούμενα (41%), να μάθουν νέα πράγματα (50,9%), να κατανοήσουν τις απόψεις των άλλων (32,8%) και να μάθουν για άλλους πολιτισμούς (32,4%).
Τα παιδιά της δευτεροβάθμιας σχολικής ηλικίας εμφάνισαν τη μεγαλύτερη πτώση στην απόλαυση της ανάγνωσης. Τρεις στους 10 μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανέφεραν ότι απολάμβαναν το διάβασμα στον ελεύθερο χρόνο τους, σε σύγκριση με περισσότερους από τους μισούς μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Με τα παιδιά και τους νέους να απολαμβάνουν το διάβασμα σε ιστορικά χαμηλό ποσοστό και με μεγάλους αριθμούς να τελειώνουν το δημοτικό και το γυμνάσιο χωρίς τις αναγνωστικές δεξιότητες που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν, το μέλλον μιας γενιάς τίθεται σε κίνδυνο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του NLT Jonathan Daglas.
«Για μια έκθεση που επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στην απόλαυση της ανάγνωσης, για πολλά από αυτά δεν μιλάμε για ευχαρίστηση», κατέληξε η έκθεση. «Τα μειωμένα επίπεδα της απόλαυσης και της συχνότητας ανάγνωσης είναι, ειλικρινά, συγκλονιστικά και απογοητευτικά».
Η φιλανθρωπική οργάνωση κάλεσε την κυβέρνηση να σχηματίσει μια ομάδα εργασίας για την ανάγνωση και ένα σχέδιο δράσης για να αντιμετωπίσει τα μειωμένα ποσοστά απόλαυσης αυτής και να δώσει προτεραιότητα στην ανάγνωση για ευχαρίστηση στο πρόγραμμα σπουδών και στην αξιολόγηση του προγράμματος. «Τα κακά νέα είναι ότι κινδυνεύουμε να χάσουμε μια γενιά», είπε ο Cottrell-Boyce. «Τα καλά νέα είναι ότι η λύση βρίσκεται στα χέρια μας».
Το NLT εξέτασε 76.131 παιδιά και νέους ηλικίας πέντε έως 18 ετών μεταξύ 3 Ιανουαρίου και 14 Μαρτίου φέτος ως μέρος της Ετήσιας Έρευνας Αλφαβητισμού.
Πηγή: The Guardian / Book Press