Η ερμηνεία του Joker από τον Heath Ledger βασίστηκε σε ένα από τα τρίπτυχα του Francis Bacon, αποκάλυψε ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Christopher Nolan πριν από μια νέα έκθεση με τα έργα του Bacon.
Ο Nolan είναι μια από τις πολλές κορυφαίες δημιουργικές προσωπικότητες που μίλησαν για την επιρροή του Bacon στη ζωή και την πρακτική τους και σηματοδότησαν τα εγκαίνια της έκθεσης National Portrait Gallery, Francis Bacon: Human Presence. «Κάποια στιγμή στην εφηβεία μου, σε μια επίσκεψη στην Tate Britain, εντόπισα μια αφίσα για μια αναδρομική έκθεση του Bacon, η οποία περιείχε ένα πρόσωπο από ένα από τα τρίπτυχά του», είπε ο σκηνοθέτης. «Τα χλωμά, ραβδωτά χαρακτηριστικά με άρπαξαν και δεν με άφησαν ποτέ να φύγω, κοσμώντας διάφορους τοίχους σε διαφορετικά διαμερίσματα μέχρι που έγινε ένα χάος από κουρέλια. Χρόνια αργότερα έδειξα την εικόνα στον Heath Ledger ενώ ετοιμαζόταν να παίξει τον Joker στον Σκοτεινό Ιππότη, κάτι που αμέσως πυροδότησε την βασανισμένη και βασανιστική ανθρώπινη φύση του. Ενημέρωσε το μακιγιάζ του χαρακτήρα με τον πιο χειροπιαστό τρόπο».
Ο Nolan, γνωστός για τις χολιγουντιανές υπερπαραγωγές του με πολύπλοκες ιστορίες, όπως το Memento, το Interstellar, το Tenet και η τριλογία του Dark Knight, είπε ότι το να δεις έναν Bacon «με σάρκα και οστά» σημαίνει να καταλάβεις πώς το μέσο πληροφορεί το μήνυμα. «Ίσως αυτός είναι ο λόγος που βρίσκω τον Bacon κινηματογραφικό – οι παραμορφώσεις της ύλης και του χρόνου εξελίσσονται από το λάδι και τον καμβά», είπε. «Η δημοφιλής απέχθεια τόσο για τα σκίτσα όσο και για την εικονογράφηση, είναι σαν να ήθελε ο ίδιος ο πίνακας να έχει την παραγωγική ασάφεια ενός σκίτσου, να παρακάμψει την κυριολεξία και να μας συνδέσει με τις συναισθηματικές δυνατότητες που είναι ενσωματωμένες στο χρώμα. Το έργο του με εμπνέει με πολλούς τρόπους, κυρίως ως υπενθύμιση ότι το να εικονογραφείς απλώς μια αφήγηση σημαίνει ότι χάνεις τη δύναμη που μπορούν να επιτύχουν οι ασυνείδητες χειρονομίες και η διαισθητική δημιουργία εικόνων».
Η έκθεση καταγράφει την καριέρα του Bacon για περισσότερα από 50 χρόνια, διερευνώντας την ενασχόληση του καλλιτέχνη με την προσωπογραφία από τα τέλη της δεκαετίας του 1940. Μαζί με τα αυτοπορτρέτα του Bacon, περιλαμβάνονται πορτρέτα καθιστών όπως ο Lucian Freud, Isabel Rawsthorne, and και οι εραστές του, Peter Lacy and George Dyer. Τα πορτρέτα θα εμφανίζονται μαζί με φωτογραφίες και πορτρέτα του Bacon από τη συλλογή του NPG που έχουν εκτεθεί σπάνια, που έχουν καταγραφεί από φωτογράφους όπως οι Cecil Beaton, Arnold Newman και Bill Brandt.
Άλλες φιγούρες που απέτισαν φόρο τιμής στον Bacon και το έργο του είναι η σχεδιάστρια Bella Freud – κόρη του ζωγράφου Lucian Freud, ο ζωγράφος Nathaniel Mary Quinn και ο John Maybury, ο οποίος σκηνοθέτησε τη βιογραφική ταινία του Bacon, Η αγάπη είναι ο διάβολος.
Πηγή: The Guardian