Ένας πίνακας που βρέθηκε τυχαία από παλαιοπώλη την ώρα που καθάριζε το κελάρι ενός σπιτιού στο Κάπρι της Ιταλίας φαίνεται να είναι πρωτότυπο πορτρέτο του Πάμπλο Πικάσο, ισχυρίστηκαν Ιταλοί ειδικοί.

Πρόκειται για μια ιστορία που μετρά αρκετές δεκαετίας καθώς, ο παλαιοπώλης Luigi Lo Rosso βρήκε τον πίνακα το 1962, πήρε τον τυλιγμένο καμβά στο σπίτι του στην Πομπηία, όπου εκεί κρεμόταν σε ένα φτηνό πλαίσιο στον τοίχο του σαλονιού του για τις επόμενες δεκαετίες. Το πορτρέτο, το οποίο πιστεύεται σήμερα από τους ιδιοκτήτες του ότι είναι μια παραμορφωμένη εικόνα της Ντόρα Μάαρ, μιας Γαλλίδας φωτογράφου και ζωγράφου που ήταν η ερωμένη και η μούσα του Πικάσο, είχε την χαρακτηριστική υπογραφή του διάσημου καλλιτέχνη στην επάνω αριστερή γωνία. Αλλά ο Λο Ρόσο τότε δεν ήξερε ποιος ήταν.

Πολύ αργότερα, όταν ο γιος του, Andrea Lo Rosso, άρχισε να κάνει ερωτήσεις αφού μελέτησε μια εγκυκλοπαίδεια ιστορίας της τέχνης που του είχε δώσει η θεία του, κινήθηκαν υποψίες. Η οικογένεια τελικά ζήτησε τη συμβουλή μιας ομάδας ειδικών. Μετά από χρόνια ερευνών, η Cinzia Altieri, γραφολόγος και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Ιδρύματος Arcadia, η οποία ασχολείται με τις εκτιμήσεις, τις αποκαταστάσεις και τις αποδόσεις έργων τέχνης, επιβεβαίωσε ότι η υπογραφή στον πίνακα, σήμερα αξίας 6 εκατομμυρίων ευρώ 5μ), ήταν του Πικάσο.

«Αφού έγιναν όλες οι άλλες εξετάσεις του πίνακα, μου δόθηκε δουλειά να μελετήσω την υπογραφή», είπε η Cinzia Altieri στον Guardian. «Το δούλεψα για μήνες, συγκρίνοντάς το με μερικά από τα πρωτότυπα έργα του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του. Δεν υπήρχαν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι ήταν ψευδές». Ο Πικάσο ήταν συχνός επισκέπτης στο νότιο ιταλικό νησί Κάπρι και ο πίνακας, ο οποίος μοιάζει εντυπωσιακά με το Buste de femme (Dora Maar) του Πικάσο, πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ 1930 και 1936.

Ο Lo Rosso πέθανε έκτοτε, αλλά ο γιος του Andrea, τώρα 60, συνέχισε την προσπάθειά του να ανακαλύψει τον καλλιτέχνη πίσω από τον πίνακα. «Ο πατέρας μου ήταν από το Κάπρι και μάζευε σκουπίδια και παλιά αντικείμενα για να τα πουλήσει», είπε. «Βρήκε τον πίνακα πριν καν γεννηθώ και δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Πικάσο. Καθώς διάβαζα για τα έργα του Πικάσο στην εγκυκλοπαίδεια, κοίταζα τον πίνακα και τον συνέκρινα με την υπογραφή του. Έλεγα στον πατέρα μου ότι ήταν παρόμοια, αλλά δεν καταλάβαινε. Αλλά καθώς μεγάλωνα, συνέχισα να αναρωτιέμαι».

Ο Andrea Lo Rosso είπε ότι υπήρξαν στιγμές που η οικογένεια σκέφτηκε να απαλλαγεί από τον πίνακα. «Η μητέρα μου δεν ήθελε να το κρατήσει, επέμενε να λέει ότι ήταν φρικτό». Ο ίδιος είχε έρθει σε επαφή με το Ίδρυμα Πικάσο στη Μάλαγα αρκετές φορές, αλλά είπε ότι δεν είχε δείξει ενδιαφέρον να εξετάσει τους ισχυρισμούς του, πιστεύοντας ότι ήταν ψευδείς. Το ίδρυμα έχει τον απόλυτο λόγο για την αυθεντικότητα του πίνακα, που βρίσκεται τώρα σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο.

Ο Πικάσο, ο οποίος πέθανε το 1973, παρήγαγε περισσότερα από 14.000 έργα και το ίδρυμα λαμβάνει εκατοντάδες μηνύματα την ημέρα από ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι έχουν στην κατοχή τους ένα πρωτότυπο. Το Buste de femme (Dora Maar) ζωγραφίστηκε το 1938 και κλάπηκε από το γιοτ ενός Σαουδάραβα σεΐχη το 1999 πριν βρεθεί 20 χρόνια αργότερα. Ο Luca Marcante, πρόεδρος του Ιδρύματος Arcadia, πιστεύει ότι μπορεί να υπάρχουν δύο εκδοχές του έργου. «Θα μπορούσαν να είναι και τα δύο πρωτότυπα», είπε στην εφημερίδα Il Giorno. «Είναι πιθανώς δύο πορτρέτα, όχι ακριβώς τα ίδια, του ίδιου θέματος που ζωγράφισε ο Πικάσο σε δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές. Ένα είναι σίγουρο: αυτό που βρέθηκε στο Κάπρι και τώρα φυλάσσεται σε θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο είναι αυθεντικό».

Ο Μαρκάντε θα παρουσιάσει τώρα τα στοιχεία στο Ίδρυμα Πικάσο. «Είμαι περίεργος να μάθω τι λένε», είπε ο Λο Ρόσο. «Ήμασταν απλώς μια κανονική οικογένεια και ο στόχος ήταν πάντα να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Δεν μας ενδιαφέρει να βγάλουμε χρήματα από αυτό».

Πηγή: Reader.gr

[mc4wp_form id="278"]