Περισσότεροι από 100 καλλιτέχνες, επιμελητές, ιστορικοί τέχνης, ακαδημαϊκοί και άλλοι επαγγελματίες της τέχνης έχουν υπογράψει μια ανοιχτή επιστολή ζητώντας δύο διαδηλώτριες του Just Stop Oil να αποφύγουν την καταδίκη τους σε φυλάκιση.
Τον Οκτώβριο του 2022, η Phoebe Plummer και η Anna Holland πέταξαν κουτιά με σούπα ντομάτας Heinz στα Ηλιοτρόπια του Vincent van Gogh και κόλλησαν τα χέρια τους στον τοίχο κάτω από τον πίνακα της Εθνικής Πινακοθήκης στο Λονδίνο. Αν και δεν υπήρξαν ζημιές στον ίδιο τον πίνακα, οι εισαγγελείς είπαν ότι ιταλική κορνίζα αντίκα του 17ου αιώνα υπέστη ζημιά ως αποτέλεσμα της διαμαρτυρίας. Η Plummer και ο Holland κατηγορήθηκαν για εγκληματικές ζημιές και καταδικάστηκαν νωρίτερα αυτό το έτος. Ο δικαστής Christopher Hehir του Southwark Crown Court είπε στην Plummer και στην Holland, και οι δύο ηλικίας 22 ετών, «να είναι προετοιμασμένες με πρακτικούς και συναισθηματικούς όρους για να πάνε στη φυλακή».
Η επιστολή, που οργανώθηκε από την Greenpeace UK και την καλλιτεχνική συλλογικότητα Liberate Tate, δημοσιεύτηκε στις 26 Σεπτεμβρίου, μία ημέρα πριν από την προγραμματισμένη καταδίκη της Phoebe Plummer και της Anna Holland. Η Liberate Tate είναι μια συλλογικότητα τέχνης που ιδρύθηκε το 2010 «αφιερωμένη στην ανάληψη δημιουργικής ανυπακοής» μέσω των καμπανιών της κατά της χρηματοδότησης της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων στις τέχνες. Τον Ιούλιο, ο δικαστής Hehir καταδίκασε μια ομάδα ακτιβιστών της Just Stop Oil σε ποινές τεσσάρων και πέντε ετών για μια εκστρατεία διακοπής της κυκλοφορίας στον M25, τον κύριο περιφερειακό δρόμο του Λονδίνου. Οι υπογράφοντες της επιστολής, όπως οι Fiona Banner, Peter Kennard και Tania Bruguera – καθώς και ιστορικοί τέχνης και ακαδημαϊκοί από το NYU, το Πανεπιστήμιο Willamette, το Goldsmiths, το Εθνικό Κολλέγιο Τέχνης και Σχεδίου στο Δουβλίνο και το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης- δήλωσαν ότι η διαμαρτυρία ήταν « μια πράξη που συνδέεται εξ ολοκλήρου με τον καλλιτεχνικό κανόνα». «Ως καλλιτέχνες, εργάτες τέχνης και ιστορικοί τέχνης, ανησυχούμε για την υπεράσπιση από πλευράς δικαστηρίων στο όνομα μιας ψευδούς αντίληψης περί καλλιτεχνικής καθαρότητας, στις δικαστικές αποφάσεις και στις καταδίκες που τελικά ορίζουν. Η τέχνη μπορεί να είναι, και συχνά είναι, εικονομαχία. Αυτοί οι ακτιβιστές δεν πρέπει να τυγχάνουν στερητική της ελευθερίας ποινές για μια πράξη που συνδέεται εξ ολοκλήρου με τον καλλιτεχνικό κανόνα».
Η επιστολή υποστηρίζει ότι η εικονομαχία ήταν ένα αναγνωρισμένο μέρος της πρακτικής της τέχνης για περισσότερα από 120 χρόνια, συμπεριλαμβανομένου του έργου φουτουριστών και ντανταϊστών. Asger Jorn, Robert Rauschenberg, Gustav Metzger, Gutai Group, Jim Dine, Marta Minujín, «πολλοί άλλοι καλλιτέχνες της περφόρμανς στη δεκαετία του 1960», ο Alexander Brenner και ο Banksy, είναι μερικά παραδείγματα καλλιτεχνών που έχουν ακολουθήσει αυτή την πρακτική.
«Το έργο όλων αυτών των εικονομάχων, συχνά πολύ πιο σωματικά καταστροφικό, λατρεύεται τώρα στα μουσεία σε όλο τον κόσμο. Τέτοια εικονομαχικά έργα αποτελούν τακτικά θέμα εκθέσεων κρατικών μουσείων, συμπεριλαμβανομένης της Tate Britain’s Histories of British Iconoclasm το 2013». «Η διαμαρτυρία των Plummer και Holland μπορεί να είχε δώσει ένα νεύμα στην ιστορία της τέχνης χρησιμοποιώντας τη σούπα του Campbell αντί του Heinz», ανέφερε η επιστολή. «Είναι η γνώμη των ειδικών μας ότι θα ήταν λάθος να θεωρήσουμε αυτή τη δράση της JSO και το κοινωνικό της μήνυμα ως επίθεση σε ένα έργο τέχνης. Αντίθετα, ανήκει στην καθιερωμένη παράδοση της δημιουργικής εικονομαχίας».
«Στις 27 Σεπτεμβρίου, ο δικαστής Hehir θα πρέπει να απέχει από το να τιμωρήσει τις Plummer και Holland με στερητικές της ελευθερίας ποινές για την υποστήριξη μιας παράδοσης αιώνων, να καλούμε δηλαδή την κοινωνική μας συνείδηση μέσω της τέχνης».
Σε viral βίντεο που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο, η Plummer είπε ότι ελπίζει ότι η διαμαρτυρία θα τραβήξει την προσοχή σε πολλά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου αριθμού αδειών ορυκτών καυσίμων που χορηγούνται από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, του ποσού των επιδοτήσεων που λαμβάνουν τα ορυκτά καύσιμα σε σύγκριση με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παρά το σημαντικά χαμηλότερο κόστος της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας όπως ανέφερε, και τη σύνδεση με την τρέχουσα κρίση κόστους ζωής στο Ηνωμένο Βασίλειο με αυξανόμενες ανησυχίες για το κόστος της ενέργειας.
Πηγή: ARTnews