Το μεγαλύτερο μέρος της αναγνώρισης αυτού του σκηνοθέτη έγινε με τη μεγάλου μήκους ταινία του, Parasite (2019), η οποία έκανε πάταγο τόσο στο box office όσο και στα Βραβεία Όσκαρ. Είναι μια φανταστική ταινία, αλλά η αλήθεια είναι: Ο Bong Joon-ho κυκλοφορεί κινηματογραφικά αριστουργήματα τις τελευταίες δύο δεκαετίες που έχουν βοηθήσει στη διάδοση των ταινιών της Νότιας Κορέας στο αμερικανικό κοινό. Σήμερα που κλείνει τα 55 του χρόνια, ρίχνουμε μια ματιά σε κάποια ενδιαφέροντα γεγονότα για το σινεμά του.
Το Parasite έγραψε ιστορία στα Όσκαρ
Το 2020, ο Bong Joon-Ho σάρωσε τα Όσκαρ χάρη στη δουλειά στην έβδομη μεγάλου μήκους ταινία του, Parasite (2019). Ήταν η πρώτη ταινία της Νότιας Κορέας που προτάθηκε ποτέ και η πρώτη ξενόγλωσση ταινία γενικά που κέρδισε την καλύτερη ταινία.
Ήταν επίσης η πρώτη ταινία από την Ασία που διεκδίκησε το βραβείο Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου. Στατιστικά στοιχεία όπως αυτά δείχνουν την ιστορική του σημασία στην κινηματογραφική στρατόσφαιρα. Και ενώ επευφημήθηκε σε όλο τον κόσμο, πιθανότατα θα μείνει στη μνήμη ειδικά για το σερί νικών του στα Βραβεία Όσκαρ.
Έγραψε επίσης ιστορία στις Κάννες
Το 2017, η ταινία του Joon-ho Okja προβλήθηκε διαγωνιστικά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Το υψηλότερο βραβείο του, ο Χρυσός Φοίνικας, απονεμήθηκε σε μια σουηδική ταινία με τίτλο The Square (2017) του Ruben Östlund. Ωστόσο, το 2019, ο Joon-ho έγραψε ξανά ιστορία με την έβδομη ταινία του Parasite. Κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα, και έγινε η πρώτη Νοτιοκορεάτικη ταινία στην ιστορία που το έκανε.
Μία από τις ταινίες του αποδοκιμάστηκε στις Κάννες
Λαμβάνοντας υπόψη την ανταπόκριση κατά τη διάρκεια της προβολής το 2017, ο Joon-ho έπρεπε να υποψιαστεί ότι η Okja επρόκειτο να χάσει τον Χρυσό Φοίνικα του 2017. Με πρωταγωνιστές τους Tilda Swinton, Paul Dano και Ahn Seo-hyun, η ταινία ακολουθεί ένα κορίτσι που μεγαλώνει ένα γιγάντιο, γενετικά τροποποιημένο γουρούνι.
Κατά τη διάρκεια της προβολής στις Κάννες, το επιτηδευμένο πλήθος του φεστιβάλ αποδοκίμασε την ταινία. Όχι γιατί μπορεί να νομίζετε, όμως. Δεν είχαν τίποτα εναντίον της πλοκής, ή των χαρακτήρων και των θεμάτων της – οι ενδοιασμοί τους περιστρέφονταν εξ ολοκλήρου γύρω από το γεγονός ότι η ταινία ήταν παραγωγή του Netflix. Λίγο πιο κατανοητό, αλλά ακόμα μάλλον άδικο.
Έχει χτιστεί ένα άγαλμα του τέρατος από το Host
Η ταινία με τα τέρατα του 2006 του Bong Joon-ho έκανε πάταγο τόσο στο κοινό στις αίθουσες όσο και στους κριτικούς στο διαδίκτυο. Παραμένει μια από τις πιο δημοφιλείς ταινίες του, και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο τέρας του.
Συγκρίνοντας τη διαδικασία με αυτή της σκηνοθεσίας ενός ηθοποιού, ο συγγραφέας-σκηνοθέτης Bong Joon-ho σχεδίασε όλες τις κινήσεις του πλάσματος. Ένα κατάστημα οπτικών εφέ που ονομάζεται Weta Workshop δημιούργησε το γενικό σχέδιο του πλάσματος και το 2015, ένα αναμνηστικό άγαλμα του τέρατος κατασκευάστηκε και τοποθετήθηκε κατά μήκος του ποταμού Χαν.
Το σενάριο The Memories of Murder έχει την ιστορία του
Όπως και η ίδια η ταινία, το σενάριο για το Memories of Murder (2003) διαθέτει μια ιστορία από μόνη της. Κάθε συγγραφικό έργο έχει το δικό του μερίδιο έμπνευσης, και για τον Joon-ho, αυτό ήταν ένα κόμικ γνωστό ως From Hell, γραμμένο από τους Alan Moore και Eddie Campbell.
Μετά τη σύλληψη του σεναρίου, ο Bong Joon-ho πραγματοποίησε έξι μήνες έρευνας πριν γράψει ποτέ μια γραμμή της ταινίας. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, πιθανότατα σχετικά με τις πραγματικές δολοφονίες μαζί με το ποινικό δίκαιο στη Νότια Κορέα, ο Bong χρειάστηκε άλλους έξι μήνες για να γράψει το σενάριο. Ένα χρόνο αργότερα, η δεύτερη ταινία του ήταν έτοιμη για γυρίσματα.
Υπάρχει επίσης μια ιστορία πίσω από το σπίτι στο Parasite
Αν υποθέσουμε ότι οι περισσότεροι αναγνώστες έχουν δει την ταινία – και αν όχι, τότε δείτε τη το συντομότερο δυνατόν – οι λεπτομέρειες της πλοκής ως επί το πλείστον θα παρακαμφθούν. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η πλειοψηφία της ταινίας διαδραματίζεται στο σπίτι της οικογένειας Park. Ενώ το σετ χτίστηκε από την αρχή στην πραγματική ζωή, το σπίτι στην ταινία λέγεται ότι σχεδιάστηκε από τον Namgoong Hyeonja, έναν φανταστικό αρχιτέκτονα.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο Bong Joon-ho σκιαγράφησε τις βασικές δομές για το σπίτι. Αναφέρεται μάλιστα ότι ένας αρχιτέκτονας που προσεγγίστηκε από τον σχεδιαστή παραγωγής της ταινίας είπε: «Κανένας ηλίθιος δεν θα έχτιζε σπίτια με αυτόν τον τρόπο. Αυτό είναι γελοίο».
Γράφει όλα όσα σκηνοθετεί
Έχει σκηνοθετήσει επτά ταινίες μεγάλου μήκους και έχει τίτλους σεναρίου για καθεμία από αυτές. Είναι ένας συγγραφέας, που καθιερώνει μοναδική αισθητική που επικαλύπτεται σε όλη τη φιλμογραφία του. Οι ταινίες του αλλάζουν τους τόνους συχνά, με διάσπαρτο σκοτεινό χιούμορ και θεματική έμφαση σε κυρίαρχα κοινωνικά ζητήματα.
Το Parasite κέρδισε το καλύτερο πρωτότυπο σενάριο στα Βραβεία Όσκαρ, ενώ το Memories of Murder κέρδισε στην ίδια κατηγορία στα Κορεατικά Βραβεία Κινηματογράφου. Το επόμενο σενάριό του θα προκαλέσει επίσης κύματα ενθουσιασμού και κριτικής.
Το Snowpiercer βασίζεται σε ένα γαλλικό graphic novel
Το Memories of Murder το 2003 διασκευάστηκε από ένα θεατρικό έργο του Kim Kwang-rim με τίτλο Come to See Me. Αυτό σηματοδότησε την πρώτη φορά που ο Bong προσάρμοσε υλικό από άλλο μέσο και η δεύτερη περίπτωση ήρθε το 2013 μέσω του Snowpiercer.
Βασισμένο σε ένα γαλλικό graphic novel του 1982 που ονομάζεται Le Transperceneige του Jacques Lob, το Snowpiercer είναι η πιο προσανατολισμένη στη δράση ταινία που έχει κάνει ο Bong Joon-ho. Πρωταγωνιστούν οι Chris Evans και Tilda Swinton σε μια τρελή πλοκή.
Ο Martin Scorsese ήταν μια σημαντική επιρροή
Όπως συμβαίνει με πολλούς άλλους σκηνοθέτες σε όλο τον κόσμο και ανά τις γενιές, ο Bong εμπνεύστηκε βαθιά από τον Αμερικανό σκηνοθέτη Martin Scorsese. Στην 92η τελετή απονομής των Όσκαρ, ο Bong παρέθεσε τα λόγια του Scorsese, τον φώναξε και ξεσήκωσε το χειροκρότημα από το πλήθος για τον θρύλο του αμερικανικού κινηματογράφου.
Δεν αξίζει τίποτα που ο Scorsese ήταν επίσης υποψήφιος εκείνη τη χρονιά για Καλύτερη Ταινία και Καλύτερη Σκηνοθεσία για τον Ιρλανδό (2019). Κάτι που, ειλικρινά, κάνει ακόμα πιο κουλ που ο Bong τον κάλεσε.
Δύο από τις ταινίες του είναι στα αγγλικά
Το Snowpiercer (2013) είναι κυρίως στα αγγλικά, με κορεάτικα εδώ κι εκεί, όπως από τον χαρακτήρα του Song Kang-ho, Namjoong Minsing. Στο τέλος, όμως, σχεδόν το 85% αυτού του διαλόγου δράσης-θρίλερ μιλιέται στα Αγγλικά – κάτι που είναι κάτι το ανώμαλο για μια ταινία του Bong Joon-ho.
Το Okja (2017) είναι επίσης ως επί το πλείστον στα αγγλικά, με πολλά κορεάτικα από την πρωταγωνίστρια, Ahn Seo-hyun. Και με τις λεπτομέρειες της επερχόμενης ταινίας του να κυκλοφορούν ήδη, γνωρίζουμε ότι θα είναι κι αυτή στα αγγλικά. Γίνεται κοινή τάση για τον σκηνοθέτη.
Ξεκίνησε μια Κινηματογραφική Λέσχη στο Κολλέγιο
Αφού επέστρεψε στο κολέγιο από μια διετή στρατιωτική θητεία, ο Bong Joon-ho συνίδρυσε μια κινηματογραφική λέσχη που ονομάζεται “Yellow Door”. Έκανε τις πρώτες του ταινίες εκεί, κυρίως μικρού μήκους σε φιλμ 16 χλστ. Ωστόσο, δημιούργησε μια ταινία stop motion κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, και ονομαζόταν Ψάχνοντας τον Παράδεισο.
Αυτή ήταν και η περίοδος κατά την οποία ο Bong μελετούσε ο ίδιος ταινίες, όπως αυτές του Martin Scorsese. Και, δεν έχει επιβεβαιωθεί, αλλά φαίνεται ότι υπάρχει ένα ντοκιμαντέρ σε παραγωγή με τίτλο “Yellow Door: Looking for Director Bong’s Unreleased Short Film”. Θα εξερευνούσε τις πρώτες μέρες του σκηνοθέτη ως σκηνοθέτη και θα ήταν ένα θερμό καλωσόρισμα από τους θαυμαστές του.
Αναζητήστε οπωσδήποτε τις ταινίες του ένα Σαββατόβραδο που θα επιλέξετε να μείνετε σπίτι για ταινία.
Πηγή: All The Right Movies / Κεντρική Φωτογραφία: CQ