Μεγάλος νικητής του φετινού, 47oυ Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία του «Γκέκας». Η τοξική αρρενωπότητα, στην ελληνική επαρχία, η διεκδίκηση της τρανς ταυτότητας σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και ο λαμπερός, ψεύτικος κόσμος της τραπ σκηνής, που υμνεί τον πλούτο και υποβιβάζει τις γυναίκες, (συμ)πρωταγωνίστησαν στα βραβεία του φετινού, 47oυ Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (47ου DISFF).

Η ταινία που απέσπασε τον Χρυσό Διόνυσο

Νικητής της βραδιάς ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία του «Γκέκας» που απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο, καθώς και τα βραβεία σεναρίου και φωτογραφίας, εξασφαλίζοντας αυτόματα το «εισιτήριο» για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ. Στην ταινία, που διαδραματίζεται σε ένα ελληνικό χωριό, πρωταγωνιστεί ένα 12χρονο αγόρι, το οποίο δένεται με ένα κυνηγόσκυλο, αλλά «συνθλίβεται» από την πατριαρχία και τα στερεότυπα της αρρενωπότητας όπως εκφράζονται από τον αμείλικτο κυνηγό πατέρα του (τον οποίο υποδύεται ο Νίκος Γεωργάκης).

Μία άλλη εκδοχή της τοξικής αρρενωπότητας εκφράζεται μέσα από το «MJ», την ταινία του Γιώργου Φουρτούνη, που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, με πρωταγωνιστή έναν τράπερ, που θέλει όλοι να τον αγαπάνε- ένα σχόλιο στo φαινόμενο της τρομακτικής απήχησης, που έχει η σημερινή τραπ με τα εκατομμύρια followers. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο εκπληκτικός Γιώργος Κατσής, ο οποίος κέρδισε και το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. «Ένας ηθοποιός», όπως είπε ο Γ. Φουρτούνης, «που αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση: γιος μεταναστών από την Αλβανία, που μεγάλωσε με μεγάλες δυσκολίες στη Φιλαδέλφεια και έχει την περηφάνια του να ζει από τη δουλειά του».

Σε τρανς ηθοποιό το βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου

Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Δράμας, το βραβείο του πρώτου γυναικείου ρόλου δόθηκε σε μία τρανς ηθοποιό: την Νάσια Συντέτα για το «Honeymoon» που σκηνοθέτησε το Άλκι Παπασταθόπουλος, το οποίο πήρε επίσης το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Drama Queer. To Άλκι μίλησε για την έμπνευσή του, τη δολοφονία του Ζακ/Zackie Oh Κωστόπουλου, «ένα ειδεχθές έγκλημα για το οποίο κλαίμε μέχρι σήμερα», και αφιέρωσε το βραβείο Onassis Culture που επίσης απέσπασε, «σε όλα τα queer και τα τρανς άτομα που δολοφονούνται στην Παλαιστίνη».

Το βραβείο ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία του Aλκαίου Σπύρου «Στρώνουν τον παράδεισο». Παραλαμβάνοντας τα βραβεία τους, ορισμένοι από τους νικητές σχολίασαν επικριτικά φλέγοντα ζητήματα της κινηματογραφικής επικαιρότητας, όπως το ζήτημα της (μη) προβολής της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» στην γειτονική Καβάλα, την αντικατάσταση της επιτροπής για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ, τη διατήρηση της χρήσης της «Ίριδας» από τους φοιτητές του ΕΚΠΑ, καθώς και το νέο φορέα που προκύπτει από τη συγχώνευση ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ.

Η κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού Τμήματος αποτελούνταν από τον συγγραφέα, μεταφραστή, θεωρητικό κινηματογράφου και σκηνοθέτη Αχιλλέα Κυριακίδη (προέδρος), τη σκηνοθέτη Ειρήνη Βαχλιώτη, τον γενικό διευθυντή του Θεάτρου Ριάλτο Αλεξη Βασιλείου, την κριτικό κινηματογράφου και συνιδιοκτήτρια του flix.gr Λήδα Γαλανού και την ηθοποιό Μαρίνα Σιώτου.

«Στο σύνολο των ταινιών, διαπιστώσαμε τεχνικές αρετές, αφηγηματικές δεξιότητες, σύγχρονη θεματολογία που θίγει κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας, όπως τη συμπερίληψη, το φύλο, τις οικογενειακές σχέσεις, τους εφηβικούς προβληματισμούς, την απώλεια, τη βία και, πάνω και πέρα απ’ όλα, τον έρωτα. Θα χαιρόμασταν, ωστόσο, να είχαμε δει περισσότερα ντοκιμαντέρ στο επίσημο πρόγραμμα», ανέφεραν τα μέλη της επιτροπής και ευχήθηκαν «τα ζωτικά προβλήματα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου που ανακόπτουν όλη αυτή τη δημιουργική ορμή, η οποία έχει αναδείξει τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο ως το κύριο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας, να επιλυθούν το συντομότερο».

Το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, με πρόεδρο της επιτροπής τον καταξιωμένο μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη, απέσπασε το «Clamor» της Σαλομέ Ντα Σούζα (Γαλλία), που επίσης μπαίνει αυτομάτως στη διαδικασία των Όσκαρ. Αξίζει να αναφέρουμε πως δύο Ελληνίδες διακρίθηκαν στο Διεθνές Διαγωνιστικό: Η Δάφνη Χαιρετάκη απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας ΝΑ Ευρώπης για την ταινία της «Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται», ενώ η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη το βραβείο σκηνοθεσίας για το «What Mary didn’t know».

Η τελετή της απονομής βραβείων του 47ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Αντώνης Παπαδόπουλος» του Δημοτικού Ωδείου της πόλης, παρουσία του υφυπουργού Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Γιάννης Σακαρίδης, ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες του, τους οποίους μάλιστα φώναξε στη σκηνή, τους δημιουργούς «αλλά και τους 1.000 Δραμινούς που ήρθαν να παρακολουθήσουν τις ταινίες του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου της Δράμας».

Χαιρετισμό απηύθυνε ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Δράμας Δωρόθεος, ενώ αμέσως μετά τον λόγο πήρε ο δήμαρχος Δράμας και πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος, ο οποίος είπε πως το 47ο Φεστιβάλ Δράμας καταγράφηκε «ως ένα από τα πλέον επιτυχημένα της τελευταίας πενταετίας. Είναι σημαντικό κάθε χρόνο να γινόμαστε καλύτεροι». Ο κ. Παπαδόπουλος συνεχάρη τους βραβευθέντες και έκανε ιδιαίτερη μνεία «στους αφανείς ήρωες της διοργάνωσης: τους εθελοντές».

Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας ανέφερε μεταξύ άλλων: «Άλλη μία πετυχημένη διοργάνωση έφτασε στο τέλος της αν και η μικρομηκάδικη περιπέτεια δεν τελειώνει ποτέ. Μία συνάντηση, που δεν αφορά μόνο στη Δράμα, αλλά εκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, όπου πλήθος κόσμου παρακολουθούν τις ταινίες online και δωρεάν. Συνεπώς, είναι ένας διεθνής θεσμός με άποψη και κύρος, που αναδεικνύει τους σύγχρονους προβληματισμούς και διασυνδέει τους επαγγελματίες του χώρου».

Ο αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Πέτρος Παρασκευαΐδης, αφού έκανε μια μικρή αναδρομή στην ιστορία του φεστιβάλ, έδωσε μερικά πολύ εντυπωσιακά νούμερα ως προς την επισκεψιμότητα της πλατφόρμας: «Ένα εκατομμύριο επισκέπτες καταγράφηκαν στην πλατφόρμα, και περισσότεροι από 100.000 ήταν μοναδικοί χρήστες. Κάθε λεπτό 500 άνθρωποι παρακολουθούσαν ταινία. Τα νούμερα αυτά είναι αδιανόητα».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

[mc4wp_form id="278"]