Από σήμερα 2 Σεπτεμβρίου έως και την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου, με δύο προβολές την ημέρα έξι ταινιών από τις σημαντικότερες του Γερμανού σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς μαζεύουν το σινεφίλ κοινό της Αθήνας στο πρώτο κινηματογραφικό αφιέρωμα του φθινοπώρου.

Μετά το ιστορικό Ταινιόραμα στις αρχές του καλοκαιριού, ο κινηματογράφος Άστυ επανέρχεται με ένα αφιέρωμα στον πολυβραβευμένο Γερμανό σκηνοθέτη της περιπλάνησης, όπως συνηθίζεται να περιγράφεται λόγω των road movies που έχει σκηνοθετήσει. Από 2 έως 11 Σεπτεμβρίου θα προβληθούν 6 ταινίες του Βιμ Βέντερς, σταθμός για τον παγκόσμιο κινηματογράφο.

Ο Βιμ Βέντερς γεννήθηκε το 1945 και ήταν ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του νέου γερμανικού ρεύματος τη δεκαετία του 1970. Στην κινηματογραφική του πορεία έκανε πολλά road movies παρουσιάζοντας μοναχικούς ανθρώπους να ακολουθούν ακαθόριστες διαδρομές. Όπως έχει πει ο ίδιος, ήθελε στις ταινίες του να υπάρχει τουλάχιστον ένα αυτοκίνητο, ένα βενζινάδικο, ένας τηλεφωνικός θάλαμος, κάποιο ταξίδι.

Σε μια καριέρα που εκτείνεται σε περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, ο Βέντερς έχει κερδίσει μερικά από τα σημαντικότερα διεθνή βραβεία κινηματογράφου, όπως τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία Παρίσι, Τέξας(1984), τον Χρυσό Λέοντα για την ταινία Η Κατάσταση των Πραγμάτων (1982), το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία Τα φτερά του έρωτα (1987) στο φεστιβάλ Καννών και το βραβείο Σεζάρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το ντοκιμαντέρ Το αλάτι της γης (2014).

Λίγα λόγια για τις ταινίες που θα προβληθούν:

Η Αγωνία του Τερματοφύλακα πριν από το Πέναλτι (1971)

Ο τερματοφύλακας Γιόζεφ Μπλοκ τρώει ένα γκολ, κατά τη διάρκεια ενός εκτός έδρας παιχνιδιού και μετά από καυγά με τον διαιτητή αποβάλλεται. Φεύγοντας από το γήπεδο, ξεκινά μια άσκοπη περιπλάνηση στην ξένη πόλη. Περνάει την ώρα του σε έναν κινηματογράφο και το βράδυ κοιμάται με την ταμία. Το επόμενο πρωί και χωρίς κανέναν προφανή λόγο την δολοφονεί. Μόνος ξανά, θα κατευθυνθεί προς την επαρχιακή πόλη που κατοικεί η πρώην κοπέλα του. Περνά τον καιρό του διαβάζοντας τις εφημερίδες σχετικά με το φόνο που διέπραξε ή φλερτάροντας.

Η Αλίκη στις πόλεις (1975)

Η Αλίκη στις πόλεις (1974) είναι το πρώτο κεφάλαιο στην περίφημη Τριλογία του Δρόμου του Βιμ Βέντερς, η οποία ολοκληρώθηκε με τις ταινίες Λάθος Κίνηση (1975) και Στο πέρασμα του χρόνου (1976). Κι ενώ στα περισσότερα road movies, η έννοια της φυγής βρίσκεται στον πυρήνα της πλοκής, ο Βέντερς αποτολμά να αντιστρέψει το γνώριμο καταστατικό. Ο κεντρικός πρωταγωνιστής, αυτή τη φορά, δεν λαχταρά να αφήσει πίσω του όσα τον προσδιορίζουν ως ταυτότητα και ύπαρξη, να ξαναβρεί τον εαυτό του σε νέους τόπους, να χαθεί στο άγνωστο. Αντιθέτως, παλεύει κακήν κακώς να δραπετεύσει από τη φυγή που έχει προηγηθεί. Μια φυγή που τον άφησε μετέωρο και αμήχανο, μόνο και μπερδεμένο, σε έναν κόσμο ξένο και ανοίκειο.

Ακόμη και αυτή η παλιννόστηση, όμως, μοιάζει καταναγκαστική και ξέπνοη. Δεν κρύβει μέσα της κανέναν νόστο, καμία αναμέτρηση με λάθη και τραύματα του παρελθόντος. Είναι, απλώς, η μόνη πρόσφορη λύση, η μόνη διαθέσιμη επιλογή, σε μια επιστροφή που μάλλον επικυρώνει τη ματαίωση που έχει προηγηθεί. Όσο και να περιπλανηθεί, όπου και να ταξιδέψει, ο Γερμανός συγγραφέας Φίλιπ Βίντερ δεν μπορεί να διασταυρωθεί με οποιοδήποτε νόημα ή σκοπό: το ταξίδι έχει αποδειχτεί μια τρύπα στο νερό.

Ένας Αμερικάνος Φίλος (1977)

Ο Τζόναθαν Τσίμερμαν πάσχει από μια σπάνια ασθένεια του αίματος και πρόκειται να πεθάνει. Αποφασίζει λοιπόν να ζήσει όσο πιο έντονα μπορεί την κάθε στιγμή με την πολυαγαπημένη του σύζυγο και το παιδί του. Όταν ο ταλαντούχος έμπορος τέχνης και πλαστογράφος Τομ Ρίπλεϊ μαθαίνει για την κατάστασή του, τον πείθει να δουλέψει ως πληρωμένος δολοφόνος προσφέροντας του μια μεγάλη αμοιβή που θα εξασφαλίσει την οικογένειά του. Η αποδοχή της πρότασης θα βυθίσει τον Τζόναθαν σε έναν εφιαλτικό κόσμο εξαπάτησης και υποκρισίας.

Παρίσι, Τέξας (1984)

Ένας άνδρας βγαίνει από την έρημο με αμνησία. Ο αδερφός του προσπαθεί να τον βοηθήσει να ανασυντάξει τη μνήμη του και να ανατρέξει πίσω στη ζωή που άφησε, όταν εγκατέλειψε τη γυναίκα του και το γιο του τέσσερα χρόνια πριν. Ένα αλληγορικό road movie του Βιμ Βέντερς που αποτελεί σημείο αναφοράς κάθε ελεύθερου πνεύματος.

Τα Φτερά του Ερώτα (1987)

Βερολίνο στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Το τείχος εξακολουθεί να διχοτομεί την πόλη σε δύο κοινωνικοπολιτικές πραγματικότητες. Δύο άγγελοι παρατηρούν από τον ουρανό την πόλη και τους κατοίκους της, προτού κατεβούν ανάμεσά τους, αόρατοι όπως οφείλουν και συμπονετικοί και πάντα πρόθυμοι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Ένα ατμοσφαιρικό, λυρικό, βαθύ, στοιχειωμένο, ποιητικό και ευγενές ασπρόμαυρο όνειρο από τον Βιμ Βέντερς.

Το αλάτι της Γης (2014)

Κατά τα τελευταία 40 χρόνια, ο φωτογράφος Σεμπαστιάο Σαλγκάδο ταξιδεύει ανά τις ηπείρους, στα χνάρια μιας ανθρωπότητας που συνεχώς αλλάζει. Παρών σε πολέμους, λιμούς, κύματα προσφύγων και συνοδοιπόρος με ανθρώπους όλων των ειδών και χρωμάτων από διαφορετικές φυλές, συνεχίζει να ταξιδεύει στον πλανήτη αναζητώντας παρθένα σημεία του, άγρια χλωρίδα και πανίδα και μεγαλοπρεπή μοναδικά τοπία σε ένα τεράστιο έργο καταγραφής της ομορφιάς του πλανήτη Γη. Μια συγκινητική ταινία που ξεπερνά κατά πολύ το θέμα της και μεταμορφώνεται σε σπουδή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον του.

Κινηματογράφος Άστυ
Κοραή 4, Αθήνα
τηλ. 210 3221925

Τιμή
Κάθε ημέρα 2 ταινίες με ένα ενιαίο εισιτήριο: 6 ευρώ

[mc4wp_form id="278"]