Μετά το μπάνιο και πριν το μεσημεριανό φαγητό, ή πολύ πρωί, όταν γύρω – τριγύρω κοιμούνται όλοι, ένα μικρό κορίτσι, πολύ μικρό, στήνει από ξυλάκια, χαρτοπετσέτες και κουκούτσια από βερίκοκα, ένα «ιατρείο για πέτρες». Κι μετά, γράφει και εικονογραφεί ένα κόμικ και μετά «ισιώνει» έναν συνδετήρα και μαζί με ένα μπλε λαστιχάκι «φτιάχνει σκουλαρίκια». Και άλλα πολλά.
Στην καρδιά του καλοκαιριού, τις στιγμές της απόλυτης βαρεμάρας. Τότε, που οι μήνες του χρόνου μπερδεύονται με τις εποχές και τις μέρες. Και τίποτα περισσότερο από την θάλασσα. Και τίποτε λιγότερο από το αυστηρό πρόγραμμα. Τα παιδιά βαριούνται εύκολα. Λογικό. Και δεν είναι κακό να βαριούνται. Αλλιώς πώς θα γεννιούνταν οι φανταστικοί ήρωες, οι πυγολαμπίδες, ο κύριος αντι-πυρετός και πάει λέγοντας;
Γενικά, η πλήξη είναι μία συναισθηματική κατάσταση, η οποία είναι προσωρινή. Ένα άτομο που βαριέται βιώνει δυσάρεστα συναισθήματα και εμφανίζει προβλήματα συγκέντρωσης. Ένας άνθρωπος που βαριέται, έχει πράγματα να κάνει, απλά δεν μπορεί ή δεν θέλει ασχοληθεί με συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Τα θετικά και τα αρνητικά της πλήξης
Η πλήξη μπορεί, όπως έχει αποδειχθεί, να οδηγήσει στην δημιουργικότητα. Οι συμμετέχοντες σε μία έρευνα επέδειξαν διαφορετικό τρόπο σκέψης μετά την ολοκλήρωση μιας βαρετής εργασίας, όπως βρίσκοντας πολλαπλές χρήσεις για αντικείμενα, δημιουργώντας συνδέσεις μεταξύ φαινομενικών μη συγγενών ιδεών και παράγοντας πολλαπλές δημιουργικές ιδέες.
Σε μία άλλη έρευνα, οι συμμετέχοντες έπρεπε είτε να εκτελέσουν μία βαρετή δραστηριότητα ταξινόμησης φασολιών ανά χρώμα ή μια διασκεδαστική χειροτεχνία πριν την ολοκλήρωση μιας δημιουργικής εργασίας. Οι συμμετέχοντες που επέλεξαν να ταξινομήσουν τα φασόλια, παρουσίασαν περισσότερες ποιοτικές ιδέες συγκριτικά με αυτούς που ασχολήθηκαν με τη χειροτεχνία πριν από την δημιουργική εργασία.
Η δημιουργία αναδύεται, όταν κάποιος που βαριέται, αναζητά να ασχοληθεί με κάτι ενδιαφέρον. Η δημιουργικότητα είναι μια πρόκληση, η οποία καλύπτει αυτήν την ανάγκη. Η αίσθηση πλήξης, επίσης, βοηθά να εκπαιδεύσουμε την συγκέντρωση και την προσοχή μας. Ενώ είναι εύκολο να καταφύγουμε στη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών για να διασκεδάσουμε και να αποσπάσουμε την προσοχή μας, όταν βαριόμαστε, οι έρευνες δείχνουν ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές δεν θεραπεύουν την ανία.
Στην πραγματικότητα όμως, αυτή η «ρηχή» ενασχόληση με τις συσκευές μας, μειώνει την ικανότητά μας να συγκεντρωθούμε, να ασχοληθούμε με δραστηριότητες και να βρούμε ροή. Η αναγνώριση και η επίλυση της πλήξης είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να εκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας στην εστίαση της προσοχής μας και στην επιμονή για την ολοκλήρωση δύσκολων και μονότονων εργασιών.
Μας διδάσκει να διερευνούμε διαφορετικά μέρη του μυαλού μας, όταν δεν έχουμε κάποιο εξωτερικό κίνητρο. Με άλλα λόγια, το μυαλό μας εξασκείται. Η πλήξη είναι γόνιμη, τόσο για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά.
Ειδικά, εκείνη η πλήξη μεσημέρι καλοκαιριού, όταν η άνυδρη στιγμή δε δείχνει να μετακινείται προς μια όαση, τότε σίγουρα, από τρία υλικά μπορεί να προκύψει ένα παγωτό, ένα διήγημα, «ένα ιατρείο για πέτρες».