Μεγάλη θεατρική επιτυχία της δεκαετίας ‘60- ‘70 η μεταφορά της γαλλικής κωμωδίας με τίτλο ‘Cherie noire’ του Francois Campaux. Παρουσιάστηκε στο αθηναϊκό κοινό την χρονιά 1967 –1968 από τον θίασο Αναλυτή – Ρηγόπουλου με τον κλασικό, πλέον, τίτλο «Αγάπη μου Ουά Ουά» και κράτησε επτά χρόνια (συνολικά 2.500 παραστάσεις)!

Ένας συγγραφέας, όταν οι κλητήρες τού αδειάζουν το σπίτι λόγω χρεών, το μετατρέπει ανέξοδα σε εξωτικό τοπίο, μαζί με μια φίλη του από κάποια αφρικανική χώρα κι έτσι εμπνέεται και γράφει πάλι μια μεγάλη επιτυχία. Staycation, λοιπόν, μιας άλλης εποχής, αθώας και ρομαντικής. Τον τελευταίο καιρό, η λέξη staycation -και κυρίως ή έννοια- είναι σε καθημερινή χρήση.

Η βασική ιδέα είναι να περάσεις τις «διακοπές» στο σπίτι, κάνοντας μικρές εκδρομές σε κοντινούς προορισμούς χωρίς διανυκτέρευση. Να επισκεφθείς μουσεία ή κοντινά πάρκα και να παρακολουθήσεις εκδηλώσεις σε τοπικά φεστιβάλ. Κι όλα αυτά χωρίς τα έξοδα ενός ταξιδιού. Τι κρύβεται, όμως, πίσω από όλο αυτό; Μα φυσικά η ανάγκη. Δεν είναι επιλογή, είναι μια κάποια λύση και μάλιστα συχνά η έσχατη. Ο όρος όρος “staycation” είναι συνδυασμός των λέξεων “stay” (παραμένω) και “vacation” (διακοπές).

Επινοήθηκε, για πρώτη φορά, στην Αμερική, την δεκαετία του ’30 και «αναβίωσε» το 2008 με την οικονομική κρίση, για να γίνει «της μόδας» και πάλι με την πανδημία, όταν οι άνθρωποι είχαν οικονομικές δυσκολίες και τα ταξίδια ήταν απαγορευμένα ή πάρα πολύ δύσκολα. Όταν, λοιπόν, οι διακοπές έγιναν είδος πολυτελείας, βαφτίσαμε το «ψάρι» κρέας για να νηστέψουμε. Πριν από λίγες ημέρες, δημοσιεύθηκε η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία, λόγω αυξημένου κόστους, σε εισιτήρια και διαμονή, μόλις 1 στους 2 Έλληνες θα κάνει διακοπές.

Συγκεκριμένα:

Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης κι επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Το 42% (έναντι 49% το 2023) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα – επωνυμία προϊόντος.

Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του, προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.

Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.

Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Οι ευφάνταστες λέξεις και μοδάτες ορολογίες περιγράφουν, αλλά δεν λύνουν το πρόβλημα μια μεγάλης μερίδας ανθρώπων που θα κάνουν ηλιοθεραπεία στο μπαλκόνι. Εννοείται πως, όταν οι διακοπές γίνονται «όνειρο θερινής νυκτός», τότε ο καθένας πρέπει να βρει τρόπο να περάσει καλά, έστω και στο σπίτι του.

Η ζωή μας όμως δεν είναι ρομαντική κομεντί.

[mc4wp_form id="278"]