Όταν η Barbie έμαθε τι είναι γυναικολόγος, επηρεάστηκαν και φαίνεται να ακολούθησαν το παράδειγμά της πάρα πολλές γυναίκες σε όλον τον (πραγματικό) κόσμο, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
Έτσι, λοιπόν, όταν η αιθέρια πρωταγωνίστρια της ταινίας, που προβλήθηκε, πέρσι τον Ιούλιο στις κινηματογραφικές αίθουσες, φεύγει από τη Barbie Land για τον πραγματικό κόσμο, ως γνήσια γήινη πρέπει να ακολουθήσει το πρωτόκολλο για τον τακτικό έλεγχο της υγείας της, το οποίο περιλαμβάνει επίσκεψη στον γυναικολόγο.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη στο περιοδικό JAMA Network Open, διαπίστωσε ότι το τέλος της ταινίας «Barbie» του 2023, επηρέασε το ενδιαφέρον της διαδικτυακής αναζήτησης όσον αφορά στη γυναικολογία, τον κλάδο της ιατρικής που ασχολείται με την αναπαραγωγική υγεία των γυναικών.
Αναλύοντας 34 ερωτήματα αναζήτησης που σχετίζονται με την κατανόηση της γυναικολογικής φροντίδας, οι συγγραφείς της μελέτης διαπίστωσαν ότι την εβδομάδα μετά την κυκλοφορία της ταινίας, τον Ιούλιο του 2023, σημειώθηκε περίπου 51% αύξηση στις αναζητήσεις για «γυναικολόγο» και «γυναικολογία»! Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης την επίδραση της αναζήτησης για τον «ορισμό του γυναικολόγου» σε συνδυασμό με σχετικές ερωτήσεις, όπως: «Τι κάνει ένας γυναικολόγος;». Η κατηγορία είχε συνολικά λιγότερες αναζητήσεις από τις αναζητήσεις «γυναικολόγος» και «γυναικολογία», αλλά σημείωσε αύξηση 154% σε σύγκριση με τις αναζητήσεις ορισμού από την προηγούμενη εβδομάδα!
Οι αναφορές στην pop κουλτούρα μπορούν να επηρεάσουν συμπεριφορές υγείας μεταξύ του κοινού, όπως όταν η Angelina Jolie δημοσίευσε την προσωπική της περιπέτεια σχετικά με την αυξημένη πιθανότητα εκδήλωσης καρκίνου του στήθους, που οδήγησε σε αύξηση κατά 64% των γενετικών εξετάσεων, σημειώνουν οι συγγραφείς στη μελέτη. Ανάλογα παραδείγματα ενέπνευσαν τους ερευνητές να εξετάσουν την επίδραση της «Barbie» στο ενδιαφέρον για την αναπαραγωγική υγεία των γυναικών.
«Κάνοντας αυτά τα θέματα να φαίνονται λιγότερο αφηρημένα ή τρομακτικά, κάνοντας απλώς υπαινιγμούς σε αυτά σε ταινίες και πράγματα που παρακολουθούν οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους, τους βοηθά να έχουν μεγαλύτερη επίγνωση για κάτι που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην καθημερινή τους ζωή», είπε η Eva Sénéchal, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταπτυχιακή φοιτήτρια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο McGill, στο Μόντρεαλ.
Το τέλος της ταινίας «Barbie» είναι μια σημαντική υπενθύμιση για την υγεία των γυναικών
«Δεν ξέρουμε αν αυτό θα επηρεάσει τους ανθρώπους να κλείσουν, τελικά, ένα ραντεβού, γιατί δεν έχουμε επαρκή στοιχεία για το ποια άτομα έκαναν τη συγκεκριμένη αναζήτηση. Ίσως, όλη αυτή η αναζήτηση να πυροδοτήσει την περιέργεια που θα οδηγήσει τις γυναίκες να είναι πιο συνεπείς στις προληπτικές εξετάσεις τους, σε μερικά χρόνια από τώρα», είπε η Sénéchal.
«Μπορώ να φανταστώ ένα 12χρονο αγόρι να πηγαίνει να δει αυτή την ταινία με την αδερφή του και επειδή δεν έχει ξανακούσει αυτόν τον όρο, έχει το κίνητρο για να μάθει τι είναι», εξήγησε η Sénéchal. Ακόμα κι έτσι, είναι σημαντικό για την εγγραμματοσύνη σε θέματα δημόσιας υγείας, σχολίασε η ερευνήτρια.
Σίγουρα, ανάμεσα σε αυτό το εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό αύξησης, του 51%, στις αναζητήσεις για τους όρους «γυναικολόγος» και «γυναικολογία», θα υπήρχε και μεγάλο ποσοστό γυναικών.
Πρέπει να παραδεχτούμε ότι η ευαισθητοποίηση για σημαντικά θέματα υγείας είναι πολύ σημαντική, με όποιο τρόπο και αν επιτυγχάνεται (και οι τρόποι είναι πολλοί). Είναι, επίσης, θετικό που ολοένα και πιο συχνά τέτοια θέματα εντάσσονται και «αντιμετωπίζονται» και από τους ήρωες της μυθοπλασίας, παρόλο που τα ίδια τα ζητήματα μόνο μυθοπλασία δεν είναι. Το ίδιο θετικό είναι και το τεράστιο και γλυκό χαμόγελο και η άνεση (με πλήρη απουσία φόβου ή αμηχανίας) με την οποία η Barbie λέει στη γραμματέα του γιατρού ότι βρίσκεται εκεί για να δει τον γυναικολόγο της, στην τελευταία σκηνή, καταρρίπτοντας κάθε πιθανό ταμπού.
Όταν η Barbie έγινε από cartoon άνθρωπος, μπόρεσε να πάρει τον έλεγχο της ζωής της και το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να φροντίσει την αναπαραγωγική της υγεία! Αυτό είναι πραγματικά ένα πολύ ωραίο μήνυμα.
Αυτό που μου δημιουργεί εύλογη (θεωρώ) απορία είναι το γιατί οι πραγματικές γυναίκες, μετά από τόσες καμπάνιες ενημέρωσης, τόσα προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου, τόσα δημοσιεύματα, αφίσες, αναρτήσεις στα social, παγκόσμιες ημέρες πρόληψης διάφορων μορφών καρκίνου, περίμεναν ένα cartoon για να πεισθούν να αναζητήσουν τι προσφέρει ένα ραντεβού στον γυναικολόγο.
Και δεν γκρινιάζω μόνο για την αναζήτηση και την ενημέρωση για τον γυναικολόγο. Λίγες εβδομάδες μετά την προβολή της ίδιας ταινίας, υπήρξε παγκόσμια τεράστια επισκεψιμότητα στους πλαστικούς χειρουργούς, ζητώντας μία θεραπεία που ήταν γνωστή ως Trap Tox, από το όνομα του τραπεζοειδούς μυός. Η θεραπεία έχει στόχο να σμιλεύσει το άνω τμήμα του κορμού και να χαρίσει μια πιο λεπτοκαμωμένη φιγούρα και να φαίνεται ο λαιμός ψιλόλιγνος.
Η συγκεκριμένη ταινία, όμως, έγινε αφορμή για να αναδειχθεί αυτή η ασυνήθιστη εφαρμογή της τοξίνης (του μπότοξ), με αποτέλεσμα το hashtag #TrapTox να μετράει πλέον πάνω από 25 εκατομμύρια views στο TikTok, μέσα στον Αύγουστο του 2023.
Αν τελικά, κατάφερε μία ταινία, όπως η Barbie, να μας επηρεάσει τόσο άμεσα ως προς τα πρότυπα ομορφιάς και να θέσει τις βάσεις για δημιουργία κουλτούρας πρόληψης σε χιλιάδες γυναίκες, εγώ τι να πω; Respect Barbie! Πάω τώρα να κλείσω ένα ραντεβού με τον γυναικολόγο μου.