Πόσο συχνά βρίσκεσαι στον καναπέ και ψωνίζεις χωρίς σκέψη ρούχα όταν βαριέσαι; Για πολλούς από εμάς, η εμπειρία της αγοράς ρούχων έχει εξελιχθεί και έχει γίνει μια αδιάκοπη πηγή ψυχαγωγίας. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι οι αγορές δεν μας κάνουν πραγματικά πιο ευτυχισμένους. Γιατί λοιπόν το κάνουμε ακόμα; Και το πιο σημαντικό, πώς μπορούμε να το περιορίσουμε;
Τα ψώνια έχουν γίνει τόσο συνηθισμένα που είναι μια λύση για πολλά από τα προβλήματα της ζωής. Γάμος το Σαββατοκύριακο; Αγοράστε ένα νέο φόρεμα. Νιώθετε λύπη ή άγχος; Ένα νέο ζευγάρι παπούτσια λογικά θα σας κάνει να ξεχαστείτε. Οι περισσότεροι από εμάς, στρέφονται συχνά στα ψώνια ως τρόπο να αποσπούν την προσοχή τους ή να κρατούν μακριά τα δύσκολα συναισθήματα. Αλλά είναι ένας μη ικανοποιητικός τρόπος γιατί τα ψώνια ποτέ δεν θα είναι αρκετά.
Μια νέα έκθεση του Ινστιτούτου Hot or Cool, διαπίστωσε ότι εάν όλοι στο Ηνωμένο Βασίλειο αγόραζαν λιγότερα καινούργια ρούχα, θα εξοικονομούσαν 2,3 φορές περισσότερες εκπομπές από πολλά άλλα μέτρα βιωσιμότητας, όπως η αγορά μεταχειρισμένων, η αυξανόμενη χρήση -χρόνος, και η υπεύθυνη απόρριψη των ρούχων. Δεν έχει σημασία πόσο οργανικό βαμβάκι και ανακυκλωμένο πολυεστέρα χρησιμοποιείτε, αν αγοράζετε πάρα πολλά ρούχα, αυτό δεν θα είναι ποτέ βιώσιμο. Το αποτύπωμα της μόδας στο περιβάλλον είναι τεράστιο. Η έκθεση Hot or Cool διαπίστωσε ότι χρειαζόμαστε μόνο κάπου μεταξύ 74 και 85 τεμαχίων για να ζήσουμε εντός των πλανητικών ορίων.
Το να ζείτε με λιγότερα είναι πραγματικά πολύ καλό. Έχετε περισσότερο χώρο στην ντουλάπα σας και η αποδέσμευση χώρου έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει την ευημερία μακροπρόθεσμα και φυσικά υπάρχουν μεγάλα οικονομικά οφέλη. Εάν δεν αγοράζετε πολλά φτηνά πράγματα παρορμητικά, μπορείτε να αναδιαρθρώσετε τον προϋπολογισμό σας και να αγοράσετε μερικά κομμάτια υψηλής ποιότητας.
Γνωρίζουμε ότι πρέπει να αγοράζουμε λιγότερα, αλλά όταν βομβαρδιζόμαστε συνεχώς με διαφημίσεις και εκπτωτικούς κωδικούς, είναι πιο εύκολο να το λέμε παρά να το κάνουμε. Ακολουθούν μερικές συμβουλές για να επιβραδύνετε τις δαπάνες σας για ένα πιο υγιές πορτοφόλι, ντουλάπα και πλανήτη.
Επενδύστε στον μελλοντικό σας εαυτό
Δεν χρειάζεται να εγκαταλείψετε εντελώς τα ψώνια. Το να ψωνίζεις λιγότερο είναι μια ευκαιρία να ψωνίσεις πολύ καλύτερα. Επενδύστε στη μακροπρόθεσμη γκαρνταρόμπα σας και σκεφτείτε πόσο συχνά θα φοράτε κάτι. Δεν έχει να κάνει μόνο με το τι φαίνεται ωραίο στο Instagram, πρέπει να σκεφτούμε: θέλω πραγματικά να το φοράω αυτό σε δύο χρόνια;
Βασιστείτε στη μάθηση
Η εκπαίδευση μπορεί να είναι άβολη, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για την αλλαγή της συμπεριφοράς σας. Υπάρχει μια αναγνωρισμένη ψυχολογική προκατάληψη ότι προστατεύετε τον εαυτό σας από πληροφορίες με τις οποίες δεν συμφωνείτε – πληροφορίες που σας προκαλούν γνωστική ασυμφωνία. Η κοινωνική ψυχολογία δείχνει ότι για να αλλάξουν οι στάσεις των ανθρώπων, χρειάζονται μεγάλα ψυχολογικά σοκ. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλοί πόροι εκεί έξω για να σας βοηθήσουν στο μαθησιακό σας ταξίδι. Τα ντοκιμαντέρ όπως το True Cost και το Inside the Shein Machine είναι εξαιρετικά για να ξεκινήσετε.
Μην το πολυσκέφτεσαι
Μπορείτε εύκολα να μπερδευτείτε με όλα τα πιστοποιητικά μόδας, το greenwashing και τις συζητήσεις για συνθετικό έναντι φυσικού ή vegan εναντίον αληθινού δέρματος. Η βιωσιμότητα είναι ας πούμε περίπλοκη, αλλά μπορείτε να έχετε μια πιο υγιή σχέση με τη μόδα. Απλώς αγοράστε καλύτερα πράγματα και φροντίστε τα καλά. Το να αγαπάς τα ρούχα σου είναι ο πιο εύκολος, ο πιο διασκεδαστικός και ο πιο σχετικός με τη μόδα τρόπος για να ξέρεις τι αγοράζεις κάθε φορά.
Σκεφτείτε ολιστικά
Εάν η γκαρνταρόμπα σας είναι ένας τομέας που ακόμα σας δυσκολεύει, αρχίστε να εξετάζετε πώς να κάνετε μικρές φιλικές προς το περιβάλλον αλλαγές σε άλλες πτυχές της ζωής σας. Οι περισσότεροι άνθρωποι που αρχίζουν να υιοθετούν έναν τρόπο ζωής με μηδενικά απόβλητα τείνουν τελικά να φτάνουν και στα ρούχα τους. Μπορεί να ξεκινήσουν κομποστοποιώντας ή αλλάζοντας τις πλαστικές βούρτσες τους σε μπαμπού και ενώ αναδιοργανώνουν την κουζίνα τους, αυτό αρχίζει να επεκτείνεται και σε άλλους τομείς της ζωής τους, όπως τελικά και τα ρούχα τους.
Κατάργηση εγγραφής και κατάργηση παρακολούθησης
Ο Όσκαρ Ουάιλντ είπε ότι μπορείς να αντισταθείς σε οτιδήποτε εκτός από τον πειρασμό. Το κλείσιμο των καναλιών που χρησιμοποιούν οι επωνυμίες για τη διαφήμιση είναι ένας καλός τρόπος να αντισταθείτε στη γοητεία των λαμπερών νέων πραγμάτων. Καταργήστε μεθοδικά την εγγραφή σας από κάθε τελευταία επωνυμία γρήγορης μόδας από την οποία λαμβάνετε ειδοποιήσεις και διαγράψτε τυχόν εφαρμογές γρήγορης μόδας στο τηλέφωνό σας, ώστε να μην μπείτε στον πειρασμό να τις δείτε.
Ακούστε τον εαυτό σας, όχι τους influencers
Αναπτύξτε το προσωπικό σας στυλ με βάση το πώς νιώθετε τα ρούχα και όχι αυτό που σας λέει κάποιος στα social media. Χρειάζεται πολλή αυτοπεποίθηση για να απομακρυνθείς από την καταναλωτική μηχανή, να αποφασίσεις με τι ασχολείσαι και τι όχι και να καταλήξεις στο συμπέρασμα ότι δεν χρειάζεσαι influencers για να σου πουν τι να αγοράσεις. Μπορείς να το καταλάβεις μόνος σου και είναι μια πραγματικά υγιής συνειδητοποίηση.
Σε μια κοινωνία που βασίζεται στην κατανάλωση, η αγορά λιγότερων δεν είναι εύκολη φιλοδοξία, αλλά τα οφέλη υπερτερούν κατά πολύ του κόστους. Το σημαντικότερο είναι ότι θα βοηθήσετε εκτός από τον πλανήτη και τον ίδιο σας τον εαυτό.
Με πληροφορίες από Harper’s Bazaar.