Ένα μουσείο στην Αυστραλία μετέφερε έργα τέχνης του Picasso σε μια γυναικεία τουαλέτα, παρακάμπτοντας μια καταγγελία για διακρίσεις από έναν άνδρα επισκέπτη που δεν μπορούσε να εισέλθει σε μια έκθεση όπου τα έργα ήταν προηγουμένως κρεμασμένα.
Δύο πίνακες και ένα σχέδιο του Pablo Picasso παρουσιάστηκαν αρχικά στην εγκατάσταση «Ladies Lounge» της Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας και επιμελήτριας μουσείων Kirsha Kaechele στο Μουσείο Παλιάς και Νέας Τέχνης της Τασμανίας, το οποίο άνοιξε τον Δεκέμβριο του 2020.
Το βιωματικό έργο τέχνης χαρακτηρίστηκε από το μουσείο ως ένας «εξαιρετικά πλούσιος χώρος», όπου οι γυναίκες μπορούν να απολαύσουν «παρακμιακά τσιμπήματα, φανταχτερά τσιμπήματα και άλλες γυναικείες απολαύσεις» που σερβίρει ένας άνδρας μπάτλερ ενώ παρακολουθούν την τέχνη σε ένα πράσινο δωμάτιο ντυμένο με βελούδο.
Ωστόσο, το μουσείο έλαβε εντολή να σταματήσει να αρνείται την είσοδο σε «άτομα που δεν ταυτίζονται ως κυρίες», αφού το Αστικό και Διοικητικό Δικαστήριο της Τασμανίας αποφάσισε τον Απρίλιο ότι παραβίαζε τον Νόμο κατά των Διακρίσεων της Αυστραλίας του 1998.
Η Kaechele είπε στο δικαστήριο ότι η άρνηση εισόδου ανδρών στο μυστηριώδες δωμάτιο ήταν πράγματι μέρος της τέχνης, δίνοντάς τους μια γεύση από τις διακρίσεις και τον αποκλεισμό που έχουν βιώσει πολλές γυναίκες στην ιστορία.
Τα κομμάτια του Picasso εκτίθενται τώρα σε μια αναβαθμισμένη τουαλέτα με μια πλήρως λειτουργική τουαλέτα αποκλειστικά για γυναίκες, που βρίσκεται εντός του χώρου τέχνης.
«Ενώ το Ladies Lounge υφίσταται μια σειρά από μεταρρυθμίσεις για να ανταποκριθεί στις εξαιρέσεις που απαιτούνται για την επαναλειτουργία του, έχω κάνει μια μικρή αναδόμηση. Νόμιζα ότι μερικά από τα μπάνια του μουσείου θα μπορούσαν να αναδομηθούν», πρόσθεσε. «Λίγος κυβισμός στους θαλάμους χρειάζεται».
Η Kaechele δημοσίευσε στο Instagram ένα βίντεο και εικόνες από τα έργα που μεταφέρθηκαν επί τόπου και επεσήμανε ότι η έμφυλη τουαλέτα ήταν επίσης η πρώτη για το μουσείο. Ενθάρρυνε «όλες τις κυρίες» να απολαύσουν τη νέα έκθεση.
Το «Ladies Lounge» έκλεισε. «Δεν είχαμε ποτέ γυναικείες τουαλέτες στο μουσείο πριν, ήταν όλες unisex. Στη συνέχεια, όμως, το Ladies Lounge έπρεπε να κλείσει χάρη σε μια αγωγή που άσκησε ένας άνδρας. Και απλά δεν ήξερα τι να κάνω με όλους αυτούς τους Πικάσο…», έγραψε η Kaechele, η οποία είναι επίσης σύζυγος του ιδιοκτήτη του MONA, David Walsh.
Ο Jason Lau, ένας επισκέπτης από τη Νέα Νότια Ουαλία, δεν μπόρεσε να εισέλθει στην έκθεση «Ladies Lounge» την 1η Απριλίου 2023. Ο Lau, ο οποίος είχε πληρώσει το τέλος εισόδου των 23$, πίστευε ότι υπέστη άμεση διάκριση λόγω φύλου.
«Ένιωσε αρκετά έντονα για αυτό για να υποβάλει καταγγελία στην Equal Opportunities Tasmania», έγραφαν οι σημειώσεις του δικαστηρίου. Μετά την απόφαση, η Kaechele είπε ότι θα αμφισβητήσει την απόφαση του δικαστηρίου στο Ανώτατο Δικαστήριο της πολιτείας και μίλησε για να αναβίωση της έννοιας του «Ladies Lounge».
Μεταξύ αυτών των ιδεών περιλαμβανόταν η εύρεση κενών σύμφωνα με την Ενότητα 27 του Νόμου κατά των Διακρίσεων, η οποία απαριθμεί εξαιρέσεις σχετικά με το πότε θα επιτρέπεται η διάκριση κατά του φύλου. Στο μεταξύ η έκθεση έκλεισε για να μην χρειάζεται να ανοίξει για άνδρες.
Στο σήμερα, αποκαλύφθηκε ότι οι πίνακες του Πικάσο που κρέμονταν στη γυναικεία τουαλέτα πλαστογραφήθηκαν από την ίδια την επιμελήτρια.
Η Kirsha Kaechele παραδέχτηκε σε μια ανάρτησή της ότι δημιούργησε τρεις ψεύτικους Πικάσο που είχαν κρεμαστεί στο παρελθόν στο «Ladies Lounge» του μουσείου. Μια εγκατάσταση που εξερευνά τον μισογυνισμό.
Το Ladies Lounge έγινε πρωτοσέλιδο το 2020 ως ένας χώρος μόνο για γυναίκες που εμφανίζει αυτά που παρουσιάζονταν ως αυθεντικά Picassos που κάποτε ανήκαν στην προγιαγιά της Kaechele. Τον περασμένο μήνα, ως απάντηση στα παράπονα ενός άνδρα επισκέπτη για τον αποκλεισμό από την εγκατάσταση, οι πίνακες μεταφέρθηκαν σε μια γυναικεία τουαλέτα.
Σε ανάρτησή της, με τίτλο «Η τέχνη δεν είναι αλήθεια», η Kaechele είπε ότι ζωγράφισε τα έργα κρυφά (με τη βοήθεια της ανιψιάς του μανικιουρίστα της) και ισχυρίστηκε ότι ακόμη και το προσωπικό της γκαλερί ξεγελάστηκε.
Η επιμελήτρια είπε ότι αποφάσισε να πλαστογραφήσει τους πίνακες, επειδή ήθελε να ταιριάζουν με το χρωματικό σχέδιο του χώρου και τις πράσινες μεταξωτές κουρτίνες. «Ήξερα αρκετούς πίνακες του Picasso που μπορούσα να δανειστώ από φίλους, αλλά κανένας από αυτούς δεν ήταν πράσινος και ήθελα το Lounge να είναι μονόχρωμο. Είχα επίσης χρόνο να δουλέψω, για να μην αναφέρω το κόστος της ασφάλισης ενός Picasso, υπέρογκο!» έγραψε η Kaechele.
Οι κατηγορίες για μισογυνισμό που διατυπώθηκαν εναντίον του Ισπανού ζωγράφου και γλύπτη από τον θάνατό του το 1973 ήταν κεντρικές στην ιδέα της εγκατάστασης, πρόσθεσε, περιγράφοντας το «ρεκόρ με τις γυναίκες» του Picasso ως «έντονο».
«Οι γυναίκες τον αμφισβητούν τον τελευταίο καιρό, αμφισβητώντας την υπεροχή του. Αμφισβητούν την επιλογή της τέχνης του. Και αυτό μου αρέσει. Μου άρεσε που ένας μισογύνης κυριαρχούσε στους τοίχους του Ladies Lounge», έγραψε.
«Γέμισα το Lounge με «ανεκτίμητης αξίας» αντικείμενα, πλαισιώνοντας το καθένα φυσικά (σε χρυσό) και μεταφορικά (με αμφίβολες ιστορίες που επικεντρώνονται γύρω από μια φανταστική γυναίκα, μια εκδοχή του εαυτού μου). Ιστορίες διαθέσιμες μόνο σε εκείνους που βρίσκονται μέσα, η καθεμία πιο παράλογη από την προηγούμενη», έγραψε η Kaechele.
Ο Kaechele πρόσθεσε ότι «κάθε μία από αυτές τις ιστορίες είχε σκοπό να εγείρει ερωτήματα σχετικά με το φύλο, την ελευθερία, τις δομές εξουσίας, την αυθεντικότητα και την αξία». «Όλες αυτές οι ψευδαισθήσεις δημιούργησαν τη φαντασία για όσους έχουν την εμπειρία του Lounge και, κυρίως, για εκείνους που αποκλείονται».
Για να κατέληξε λοιπόν στα δικαστήρια με καταγγελία από κάποιον λευκό άντρα, μάλλον θα πέτυχε τον σκοπό της.
Με πληροφορίες από CNN.