Η ιαπωνική φράση Shinrin-yoku 森林浴 αποδίδεται στα ελληνικά ως «κολυμπώντας στο δάσος» (forest bathing): ένας ενδεικτικός αλλά όχι ευρέως διαδεδομένος όρος που επινοήθηκε το 1982 από τον Tomohide Akiyama, τότε υπουργό Γεωργίας, Δασών και Αλιείας της Ιαπωνίας. Η συγκεκριμένη έννοια παραπέμπει στην πανάρχαια συνήθεια να περνά κανείς χρόνο κοντά στη φύση, ανάμεσα σε δέντρα και άγρια φυτά, απορροφημένος από τη χλωρίδα και την πανίδα που τον περιβάλλει, χωρίς να αποσπάται από τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Τα έργα της έκθεσης, είτε πρόκειται για εγκαταστάσεις, φωτογραφία, γλυπτική, ΑΙ, εικονογραφήσεις ή φιλμ, επιδιώκουν την αλληλεπίδραση με τον βοτανικό κήπο, την περιβάλλουσα δασική περιοχή, τις λίμνες με νούφαρα, τα ξέφωτα και τα θερμοκήπια, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, τον ρόλο του κήπου ως περιοχή προστασίας χιλιάδων ειδών χλωρίδας και ως καταφύγιο της τοπικής, άγριας πανίδας.
Η έκθεση Shinrin-yoku διερευνά τη θεραπευτική επίδραση της φύσης και του αρχέγονου δάσους, καθώς και την έννοια του νερού σε συνάρτηση με τα περάσματα και τις διαδρομές του Édouard Glissant και το Γιουνγκιανό ασυνείδητο. Eπιδιώκει να εμβαθύνει μεταξύ άλλων σε μυθολογίες και έθιμα σε σχέση με τη φύση και το νερό, με ένα πρώτο σημείο αφετηρίας την ελεύθερη κατάδυση των ama (海, γυναίκες της θάλασσας), μητριαρχικές κοινότητες της Ασίας, η πρακτική των οποίων χρονολογείται εδώ και 2000 χρόνια περίπου. Οι ama, παράλληλα με την εργασία τους ως αλιείς οστρακοειδών και μαργαριταριών, επιδιώκουν την προστασία των ανεκτίμητων «δασών του ωκεανού», όπως αποκαλούν τα φύκια και τη θαλάσσια χλωρίδα, μεριμνώντας ώστε να μην βλάπτουν ή να μην υπεραλιεύουν την άλγη και τους υπόλοιπους οργανισμούς του βυθού. Παραδόσεις οι οποίες μοιάζουν να αντανακλούν τα λόγια του Gaston Bachelard (1942) πως το νερό συνιστά απαραίτητη πηγή για την ανάπτυξη της ποιητικής. Το νερό έχει απεριόριστη δύναμη να μας μετακινεί και να μας ανακουφίζει. Το νερό φέρνει πίσω τις μητέρες μας.
Η έκθεση στοχεύει να αναπτύξει περαιτέρω τη συζήτηση γύρω από την περιβαλλοντική προστασία και τις έμφυλες ταυτότητες που ξεκίνησε το PCAI κατά τη διάρκεια της υβριδικής έκθεσης Sheltered Gardens το 2022-2023. Στις 20 Ιουνίου, στο πλαίσιο των εγκαινίων της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν εικαστικές performances από τους VASKOS και τον Μιχάλη Afolayan σε ξέφωτα του κήπου.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:
Lynn Hershman Leeson, Éric Baudelaire*, Aiko Ohno, Asako Masunouchi, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Maria Antelman, Raffaela Naldi Rossano, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Γιώργος Δρίβας, Δημήτρης Ιωάννου, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης), Εύα Στεφανή*, Μιχάλης Afolayan, Campus Novel, Maria F. Dolores & Σοφία Ντώνα
Επιμέλεια: Κίκα Κυριακάκου
H διοργάνωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας, υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας στην Ελλάδα και στο πλαίσιο του θεσμού 2024 Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας-Ιαπωνίας.
*Οι ταινίες των Εύας Στεφανή και Éric Baudelaire θα προβληθούν στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου. Οι καλλιτέχνες θα είναι παρόντες κατά τη διάρκεια των προβολών στον κήπο.
Εγκαίνια: Πέμπτη 20 Ιουνίου, 5 μ.μ. – 8 μ.μ.**
Διάρκεια έκθεσης: 21 Ιουνίου – 20 Σεπτεμβρίου 2024
Διεύθυνση: Βοτανικός Κήπος Α. & Ι. Ν. Διομήσους, Ιερά Οδός 403, Χαϊδάρι, 12461
Ωράριο λειτουργίας: Καθημερινά κατά τις ώρες λειτουργίας του Βοτανικού Κήπου Διομήδους (από 9πμ έως τη δύση του ήλιου) **
Η είσοδος είναι ελεύθερη και απαιτείται προκράτηση μέσω του diomedes-bg.gr/booking.
**Στις 20/6 θα υπάρχει δωρεάν μεταφορά του κοινού από τις 5μμ έως τις 8μμ σε τακτά χρονικά διαστήματα από το Σταθμό Μετρό Αγία Μαρίνα με λεωφορείο, που θα εκτελεί κυκλική διαδρομή.
***Ο Βοτανικός Κήπος Διομήδους θα παραμείνει κλειστός, όταν οι καιρικές συνθήκες κρίνονται επικίνδυνες για ενδεχόμενη πυρκαγιά. Οι επισκέπτες θα πρέπει να ενημερώνονται πριν επισκεφθούν την έκθεση. Ενημερώνεστε πάντα εδώ: civilprotection.gov.gr/arxeio-imerision-xartwn.